میزان 04, 1402 17:08 Asia/Kabul
  • یادگاری‌های سیاه آمریکا برای مردم بی‌دفاع افغانستان
    یادگاری‌های سیاه آمریکا برای مردم بی‌دفاع افغانستان

برخی گزارش های رسانه ای حاکی است افرادی که نزدیک پایگاه‌های آمریکا در افغانستان زندگی می‌کنند، به بیماری‌های مختلفی دچار شده‌اند.

به گزارش رادیو دری؛ «لینزی بیلینگ» خبرنگار رسانه «نیوز لاینز» در گزارشی اعلام کرد: در میان افرادی که نزدیک پایگاه‌های پیشین آمریکا در افغانستان زندگی می‌کردند، بیماری‌های پوستی، قلبی و گوارشی مشاهده شده و به مزارع کشاورزی آنها نیز آسیب جدی وارد شده است.

براساس این گزارش، نیروهای آمریکایی، توجهی به پیامدهای ویرانگر استفاده از بمب‌ها و سوزاندن زباله‌ها بر سلامت مردم به خصوص در اطراف پایگاه‌های نظامی در «ننگرهار»، «قندوز» و «پروان» نداشته اند.

این گزارش می افزاید: ارتش آمریکا از سال 2001 تا 2021 بیش از 85 هزار بمب در افغانستان منفجر کرد که بیشتر آنها حاوی ماده‌ای به‌نام «آر‌دی‌ایکس» بوده است که تاثیر نامطلوبی بر شبکه عصبی می‌گذارد.

آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا نیز «آردی‌ایکس» را سرطان زا اعلام کرده است.

ارتش آمریکا در آوریل 2017، قوی‌ترین بمب خود معروف به «مادر بمب‌ها» را در ولسوالی «اچین» ولایت ننگرهار استفاده کرد.

به گفته یکی از ساکنان محلی افغانستان، هشت ماه پس از این انفجار مهیب، سرانجام مردم اجازه یافتند به خانه‌های خود باز گردند.

یکی از ساکنان این منطقه به رسانه نیولاینز گفته است بسیاری از مردم این منطقه، پس از چندی متوجه شدند که به  بیماری‌های عجیب پوستی مبتلا هستند و زمین‌های آنها نیز مانند قبل حاصلخیز نیست.

در پی آزمایش بمب آمریکا؛ کودکان ولسوالی اچین شنوایی خود را از دست دادند

بمب‌های خوشه‌ ای؛ ارمغان جنگ آمریکا برای افغانستان

کلیدواژه