میزان 08, 1402 08:35 Asia/Kabul
  • تحلیل- مواضع ایران درباره تحولات افغانستان در نشست کازان روسیه
    تحلیل- مواضع ایران درباره تحولات افغانستان در نشست کازان روسیه

نشست بررسی تحولات افغانستان در چارچوب موسوم به "فرمت مسکو" امروز جمعه با حضور نمایندگان ۱۵ کشور از جمله ایران در کازان روسیه برگزار شد.

"حسن کاظمی قمی " نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، در این نشست سیاست‌های امریکا در امور افغانستان طی سالیان گذشته را نادرست خواند و بر ضرورت همکاری بیشتر کشورهای همسایه برای کمک به حل مشکلات افغانستان، بدون اتکا به عنصر بیگانه تاکید کرد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان خاطرنشان کرد، در برابر جبهه همسایگان افغانستان، بیگانگانی قرار دارند که اگر چه از منطقه دور هستند، اما منافع خویش، را برتری می‌بخشند و ارزش های رایج جوامع خود را برای دیگران ترویج و تبلیغ می کنند. این بدان معنا است که برای بیگانگان اولویت حفظ منافعشان است و به هیچ عنوان به منافع مردم افغانستان و اولویتهای زیستی انان توجه ندارند. به همین دلیل بعد از دو دهه اشغال افغانستان از سوی امریکا و متحدانش مردم افغانستان همچنان با مشکلات عدیده اعم از غذایی روبرو هستند.

"اسدا... زائری کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"جمهوری اسلامی ایران همواره بهترین موضع را در قبال بحران افغانستان اتخاذ کرده و موضع ان متکی بر واقعیتهای جامعه این کشور است و به جرات می توان گفت ایران تنها کشور است که همه جانبه در کنار مردم افغانستان بوده و بزرگترین کمک انان بوده است"از اینرو کاظمی قمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در نشست فرمت مسکو خاطرنشان کرد ۲۰ سال اشغالگری مستمر و بدون دلیل امریکا و هم پیمانانش در افغانستان و ساخت جبهه بیگانگان با منافع ملی این کشور سر سازگاری ندارد. از اینرو وی ابراز امیدواری کرد که برنامه اجرایی سیاست همسایگی بر اساس جلب منفعت و دفع مضرات از سوی حکومت سرپرستی افغانستان توام با رایزنی با همسایگان دنبال شود.

جمهوری اسلامی ایران همواره در دو دهه گذشته تاکید کرده است که تنها راه حل مشکلات افغانستان همکاری همسایگان ان است که با مسایل مهاجرین و امنیت و همچنین قاچاق به شدت درگیر هستند و می توانند با در نظر گرفتن منافع جمعی منطقه در جهت حل مشکلات افغانستان تلاش کنند .

سروش امیری کارشناس مسایل بین المللی در این باره می گوید:"کشورهای منطقه به خوبی مشکلات افغانستان اعم از قاچاق مواد مخدر و پناهجویان و ناامنی های منطقه را به خوبی درک می کنند و خیلی راحت می توانند در جهت کمک به حل مشکلات انان تلاش کنند. نشست فرمت مسکو در همین راستا قابل ارزیابی است منتهی طالبان نیز بایستی در جهت پیشبرد برنامه های منطقه ای کمک به حل بحران افغانستان کمک کند"

در هر حال شرکت کنندگان در نشست فرمت مسکو در مورد وضعیت کنونی افغانستان، مسایل آشتی بین الافغانی، تضمین امنیت منطقه ای و بازسازی افغانستان پس از جنگ و همچنین مسایل فراگیر بودن دولت طالبان، مبارزه با تروریسم و جنایات مواد مخدر بحث و تبادل نظر کردند. موارد بسیار مهمی که به هر حال از چالشهای مهم منطقه ای ناشی از بحران افغانستان است. طرح چنین مسائلی در نشست بین المللی نشان می دهد که حل چالشهای فرا روی افغانستان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و کشورهای همسایه افغانستان که به طور مستقیم با این چالشها درگیر هستند با همکاری طالبان بایستی راه کارهای عملی را در این خصوص عملی کنند. این می تواند مانع از تداوم دخالتهای بیگانگان در امور افغانستان نیز شود که همچنان می کوشند ابتکار عمل را در مورد تحولات اینده افغانستان در دست داشته باشند.

کلیدواژه