میزان 08, 1402 09:20 Asia/Kabul
  • پایان نشست فرمت مسکو و تاکید چندین باره بر مطالبات جامعه جهانی از طالبان
    پایان نشست فرمت مسکو و تاکید چندین باره بر مطالبات جامعه جهانی از طالبان

شرکت کنندگان در پنجمین نشست فرمت مسکو در کازان روسیه بار دیگر بر مطالبه همیشگی جامعه جهانی از طالبان برای ایجاد دولت فراگیر، مبارزه با تروریسم و رعایت حقوق زنان در افغانستان تاکید کردند.

به گزارش رادیو دری؛ نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این نشست با صدور بیانیه‌ای مشترک، از طالبان خواستند تا با داعش و سایر گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان، صادقانه مبارزه کنند.

آنان با نگرانی از اوضاع امنیتی افغانستان به دلیل تشدید فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تاکید کرده اند که طالبان باید شاخه خراسان داعش و سایر گروه‌های تروریستی را سرکوب و با اقدام‌های عملی ثابت کنند که از تبدیل شدن افغانستان به کانون تروریسم، بی‌ثباتی و گسترش آن در منطقه جلوگیری می‌کنند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین بر رعایت حق تحصیل و کار زنان افغان تاکید و اظهار کرده اند: ما بر نگرانی‌ها در مورد ممنوعیت کار برای زنان و تحصیل برای دختران تمرکز کردیم و از مقامات طالبان خواستیم تا آموزش مدرن را مطابق با معیارهای بین‌المللی در مدارس ترویج کنند.

در این بیانیه همچنین با تاکید بر تشکیل لزوم دولت فراگیر در افغانستان تصریح شده است که تاکنون هیچ پیشرفتی برای تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر در افغانستان صورت نگرفته است  و علی‌رغم انتصاب افرادی از نمایندگان قومیت‌ های مختلف در ادارات تحت کنترل طالبان، تکثر سیاسی در حکومت تحت کنترل این گروه قابل مشاهده نیست.

اعضای نشست فرمت مسکو همچنین از طالبان خواسته اند همکاری خود را در مبارزه با قاچاق مواد مخدر از خاک افغانستان افزایش دهند.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان اعلام کرده که تاجیکستان در اعتراض به برخی از مفاد این بیانیه‌ مشترک، آن را امضا نکرده است.

روسیه، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان از اعضای فرمت مسکو هستند.

در نشست روز جمعه فرمت مسکو در کازان روسیه، همچنین نمایندگان کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و ترکیه به‌عنوان اعضای ناظر و نماینده طالبان به عنوان مهمان شرکت کردند.

حضور طالبان در این نشست با اعتراض برخی گروههای افغانستانی مخالف آنان از جمله جنبش‌های اعتراضی زنان رو به رو شده است.

 نشست «فرمت مسکو» درباره افغانستان آغاز شد

دعوت از نمایندگان حکومت طالبان برای شرکت در نشست فرمت مسکو گامی رو به جلو برای این حکومت است

طالبان: اجازه نخواهیم داد افغانستان پایگاهی برای تهدید کشور‌های همسایه باشد

کلیدواژه