میزان 08, 1402 16:44 Asia/Kabul
  • غم فراق \\\
    غم فراق \\\"دختران کاج\\\" یک ساله شد

امروز هشتم میزان، یکمین سالگرد شهادت دانش‌آموزان کورس کاج در غرب کابل است؛ دانش‌آموزانی که برای کنکور آزمایشی سر کلاس بودند و قربانی حمله ناجوانمردانه انتحاری شدند.

جمال الدین سجادی- صبح روز جمعه هشتم میزان/مهر 1401 بود که مهاجم انتحاری با تیراندازی به نگهبانان کورس کاج، وارد محیط این مرکز آموزشی شد و پس از تیراندازی به دانش‌آموزان و اتمام مهمات، خود را میان ده‌ها دانش‌آموز منفجر کرد و منجر به شهادت تعداد زیادی از دانش‌آموزان شد. این دانش‌آموزان برای کنکور آزمایشی در کورس کاج جمع شده بودند و چون صف‌های اول کلاس دختران بودند، بیشترین تعداد شهدا نیز از دختران دانش‌آموز بود.

یک سال از فاجعه کورس کاج می‌گذرد و هنوز خانواده‌های شهدا داغدار فرزندانشان هستند. با اینکه اکثر کشورها این حادثه را محکوم کردند، اما هیچ نهاد یا سازمانی برای شناسایی و مجازات عاملان این جنایت اقدامی نکرد. بین دانش‌آموزان کورس کاج، دخترانی بودند که هر کدامشان دنیایی از امید و آرزوهای زیبا داشتند اما یک سال است که تمام آن امیدها و آرزوها دفن خاک شده اند.

در یک سالی که از شهادت سرخ دانش‌آموزان کورس کاج می‌گذرد چند تن از بازماندگان این حادثه افتخارآفرین شده اند؛ دخترانی که در این حادثه زخمی شدند اما تحصیل را رها نکرده و جای دوستان خود را پُر کردند. هر کدام از شهدای کورس کاج می توانستند آینده‌ساز افغانستان باشند، اما دست دژخیمان این گل‌های نوشکفته را از پرپر کرد. دختران کورس کاج حالا در تمام دنیا شناخته شده هستند و نام و یادشان گرامی داشته می‌شود. دخترانی که آرزوهای بزرگ داشتند و درس می‌خواندند تا آینده کشورشان را بسازند،‌ اما در نیمه‌راه دانایی به شهادت رسیدند.

حادثه دلخراش کورس کارج در رسانه‌های ایرانی نیز بازتاب بسیار یافت و واکنش‌های همدلانه بسیار زیاد و بی‌سابقه‌ای را برانگیخت. از شاعران و هنرمندان گرفته تا نهادهای مدنی همچون شهرداری‌ها یاد شهیدان مظلوم کاج را گرامی داشتند و شهروندان ایران نیز همچون همزبانان خود در افغانستان، بر مظلومیت پروانه‌های کاج گریستند.

برگزاری مراسم شمع افروزی به یاد شهدای مرکز آموزشی کاج در مشهد

شهادت دانش‌آموزان کورس کاج اگرچه غم سنگینی بر دل تمام مردم افغانستان و ایران گذاشت، اما پیامی واضح و روشن به تمام هم‌نسلان آنها دارد؛ آنها با شهادت سرخشان مسیر دانایی و علم‌آموزی و آگاهی را برای هم نسلان خود و نسل‌های بعدی نشان دادند. سالروز حادثه غمناک حمله به کورس کاج و شهادت ده‌ها دانش‌آموز نوجوان تسلیت و نام و یاد شهدای دانایی گرامی باد.

«پروانه‌های کابل»؛ روایت آنچه در حمله تروریستی به موسسه کاج گذشت

کلیدواژه