میزان 08, 1402 18:15 Asia/Kabul
  • جامعه جهانی در رابطه با افغانستان نگاه واحدی ندارد

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: اعضای جامعه جهانی در رابطه با افغانستان نگاه واحدی ندارند و هر کشوری منافع خود را در مورد آن دنبال می کند.

سید حسین هادی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در مورد نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد و مسایل مطرح شده در آن گفت: در کنار مسایلی که در این نشست مطرح شده باید توجه داشت که  جامعه جهانی نگاه ویژه و هم صدایی در مورد افغانستان ندارد، هر کشوری بر اساس منافع خود اقدام می کند و سازمان ملل متحد هم گاهی تحت تاثیر برخی کشورها قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: مساله ای که افغانستان را از اولویت در نگاه جامعه جهانی انداخته جنگ اوکراین است، این موضوع مساله افغانستان رابه حاشیه رانده و فقط گهگاهی کشورها در مورد افغانستان به صورت ویژه نشت برگزار کرده و در مورد آن صحبت می کنند و پس از آن مساله افغانستان به فراموشی سپرده می شود.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: برخی واقعیت ها در داخل افغانستان هم وجود دارد که نباید نادیده گرفته شوند؛ مساله حقوق زنان، تحصیل زنان و دختران، حقوق شهروندی مردم، موضوع اقوام و مساله مذاهب افغانستان از مسایل مهمی است که باید در مورد آن ها اقدام جدی شود.

هادی همچنان گفت: افغانستان نمی تواند رابطه خود را با جهان بیرون قطع کند، بنابراین حکومت موجود باید به گونه ای عمل کند که در داخل این کشور پشتوانه مردمی داشته باشد و در بیرون، از حمایت بین المللی برخوردار شود. اقوام و مذاهب مختلف افغانستان در طول تاریخ زحمات زیادی برای این کشور کشیده اند و نقش پر رنگ و تاثیرگذاری داشته اند.

وی اظهار کرد: با توجه به این مسایل باید یک بازنگری در مسایل افغانستان انجام شود و این بازنگری می تواند امنیت دایمی و صلح، ثبات و توسعه را برای این کشور به ارمغان بیاورد و اگر تصمیم هایی اتخاذ شود که در آن ها حقوق زنان و اقوام و مذاهب افغانستان در نظر گرفته نشود، مشکلات این کشور بیشتر خواهد شد.

به گفته این کارشناس افغان حکومت و مردم افغانستان باید از گذشته پند بگیرند و تصمیم هایی اتخاذ کنند که شرایط را در این کشور امن و مناسب کند و زمینه به رسمیت شناسی حکومت موجود هم فراهم شود.

افغانستان زمانی به ثبات و توسعه دست پیدا می کند که نگاه حکومت به مردم نگاهی برابر و عادلانه باشد.

وی اضافه کرد: حکومت طالبان ادعای دینداری دارد، افغانستان هم یک کشور اسلامی است، تمام مردم آن مسلمان هستند و تاریخ مشخصی هم دارد، هر حکومتی که توانسته فاصله خود را با مردم کمتر کند عمر بیشتری کرده و هر حکومتی که فاصله اش با مردم بیشتر شده و ارزش های مردم و بخش هایی از خود مردم را نادیده گرفته عمر کوتاه تری داشته است.

کلیدواژه