میزان 13, 1402 19:43 Asia/Kabul
  • نهادهای حقوق بشری: پاکستان طرح اخراج پناهجویان افغان را لغو کند
    نهادهای حقوق بشری: پاکستان طرح اخراج پناهجویان افغان را لغو کند

در ادامه واکنش ها به ضرب الاجل پاکستان برای اخراج پناهجویان غیرقانونی افغان، سازمان عفو بین الملل و کمیسیون حقوق بشر پاکستان، لغو این طرح را خواستار شدند.

به گزارش رادیو دری، عفو بین الملل در واکنش به طرح اسلام آباد برای‌ اخراج پناهجویان افغانستانی از پاکستان هشدار داد: بازگشت اجباری این آوارگان  به افغانستان می تواند آنها را در معرض خطر جدی قرار دهد.

در این زمینه، نادیا رحمان معاون مدیر منطقه‌ای سازمان عفو بین الملل در جنوب آسیا در بیانیه‌ای از دولت پاکستان خواست به حمایت تاریخی خود از مهاجران افغانستان ادامه دهد و به آنان کمک کند تا با عزت و بدون ترس از اخراج زندگی کنند.

وی افزود: افغان ها در پاکستان از آزار و شکنجه طالبان می گریزند و در شرایطی که برای ثبت نام به عنوان پناهنده در پاکستان باید فرآیندهای سختی را پشت سر بگذارند، زندگی بسیار پرمخاطره ای دارند یا در فرآیندهای طولانی در انتظار انتقال به کشورهای دیگر گرفتار شده اند.

 

سازمان عفو بین‌الملل از آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد خواست تا روند ثبت نام و بررسی درخواست‌های افغان‌هایی که به دنبال حمایت بین‌المللی در پاکستان هستند، تسریع کند.

 کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز در واکنش به تصمیم اخیر دولت این کشور برای اخراج پناهجویان غیرقانونی افغان بر لغو این طرح تاکید کرد.

در  بیانیه این کمیسیون آمده است: اخراج پناهجویان افغان به اتهام ارتباط آنها با گروه‌های تروریستی و جنایتکار نشان‌دهنده نبود شفقت و دیدگاه کوته بینانه و محدود به امنیت ملی است.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان می‌افزاید: بیشتر این افراد، پناهندگان آسیب‌پذیر افغان و افراد بدون تابعیت هستند که پاکستان برای چندین نسل، خانه آنها بوده و غیرقابل قبول است که آنها را به خاطر اشتباهات عده‌ای مسوول بدانیم.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است : این تصمیم با قوانین بین‌المللی حقوق بشر در تضاد است و باید فوراً لغو شود.

سرفراز بوگتی وزیر داخله موقت دولت پاکستان روز سه‌شنبه (11 میزان) در یک نشست خبری اعلام کرد که 1.7 میلیون پناهجوی غیرقانونی افغان ساکن این کشور باید تا یکم نوامبر، پاکستان را ترک کنند.

وزیر دفاع طالبان: اخراج مهاجران افغان، روابط کابل-اسلام‌آباد را تیره می‌کند

استانکزی درباره اخراج پناهجویان افغان به پاکستان هشدار داد

کلیدواژه