میزان 17, 1402 17:40 Asia/Kabul

هیأت افغانستانی در «جلسه مشترک هیأت اقتصادی ایران و افغانستان» در کابل با تاکید بر شریک‌سازی تجارب ایران با افغانستان در عرصه پیشرفت اقتصادی، خواستار سرمایه‌گذاری تاجران ایرانی در عرصه تامین برق در افغانستان شد.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، جلسه مشترک هیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان امروز (دوشنبه، ۱۷ میزان) از سوی وزارت صنعت و تجارت طالبان با حضور ده‌ها تن از تاجران و سرمایه‌گذاران ایرانی و افغانستانی، مقامات طالبان و نمایندگان بخش خصوصی در هوتل انترکانتیننتال کابل برگزار شد.

 در همین حال قدرت‌الله جمال، معین وزارت صنعت و تجارت طالبان طی سخنانی در این نشست گفت : «"امارت اسلامی" در تلاش برای توسعه روابط اقتصادی  با ایران است.»

براساس سخنان قدرت‌الله جمال، ایران شریک تجاری بزرگ افغانستان بوده و "امارت اسلامی" از کشورهای دوست می‌خواهد تا در عرصه ترانزیتی، اقتصادی و صنعت با کابل همکاری کنند.

معین وزارت صنعت و تجارت طالبان از حضور هیات اقتصادی ایران در کابل ابراز خرسندی کرده و وعده سپرد که سهولت‌های ویژه را برای تاجران ایرانی به منظور سرمایه‌گذاری فراهم خواهد کرد. 

  حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران در کابل هم طی سخنانی گفت که ایران همیشه در کنار مردم افغانستان بوده و در تلاش سازندگی افغانستان بدون حضور اشغالگران است.

 وی افزود: «افغانستان آباد و آزاد به نفع همه است و این که رهبر معظم انقلاب گفت که ما در کنار مردم افغانستان هستیم به این معنا بود که ما در سازندگی، پیشرفت اقتصادی افغانستان شریک هستیم.»

 به گفته کاظمی قمی، ظرفیت‌های اقتصادی ایران و افغانستان طوری است که در عرصه‌های زراعتی صنعتی، تجارتی و سرمایه گذاری می‌توان تعامل کرد. 

نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان بیان داشت، که هیات ایرانی به منظور بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تقویت تجارت میان دو کشور به افغانستان سفر کرده‌اند و کارگروه‌های مشترک ایجاد خواهد شد.

  حسن کاظمی قمی؛ با بیان این که بعد از جنگ اوکراین نقش کریدور‌های ایران و افغانستان برجسته شده، خواستار همکاری در حوزه حمل و نقل با طرف افغانستانی شد. 

سفیر ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که مسئله فعال کردن بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم که افغانستان را به آب‌های آزاد وصل کند، یکی از اولویت‌های ایران است. 

با این حال محمد یونس مومند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در این نشست گفت: "تجارت بین ایران و افغانستان تاریخچه طولانی دارد و باید این هیات عملا سرمایه‌گذاری را در افغانستان آغاز کنند." 

وی افزود که به منظور افزایش واردات از ایران تعرفه ترجیحی از سوی این کشور برای تاجران افغانستان داده شود.

 براساس سخنان سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، معادن افغانستان ظرفیت سرمایه گذاری بالا را دارا است و هیات ایرانی باید در این عرصه سرمایه گذاری کند. 

وی از تاجران ایران خواست که در عرصه تامین برق افغانستان سرمایه گذاری خاص و مهم را انجام بدهند، زیرا مشکل کمبود برق یکی از مشکلات جدی تاجران و صعنت کاران افغانستان است. 

سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان اضافه کرد: "ما خواستار سرمایه گذاری در بندر چابهار هستیم و ایران یک بسته تشویقی برای تاجران افغانستان در بندر چابهار ایجاد کند".

 به گفته یونس مومند، ارزش فعلی واردات افغانستان از ایران یک میلیون 300 هزار دالر طی یک سال است که بخش خصوصی کشور خواهان افزایش هرچه بیشتر داد و ستد با طرف ایرانی می‌باشد.

 با این حال مهندس یعقوب علی نظری، والی/ استاندار خراسان رضوی ایران ضمن تسلیت و غم‌شریکی با مردم افغانستان بخاطر زلزله در هرات گفت که تیم‌های هلال احمر خراسان رضوی وارد هرات شده و در حال کمک‌رسانی به آسیب دیدگان این رویداد هستند. 

وی حمله و پیروزی مبارزان فلسطینی در مقابل رژیم صهیونیستی را به امت مسلمان به خصوص شهروندان افغانستان تبریک گفت.

 والی/ استادار خراسان رضوی افزود که هدف از حضور هیات تجاری ایران در کابل گسترش روابط در بخش‌های تجارت، تکنولوژی، ترانزیت، صحت و سرمایه گذاری می‌باشد.

 وی در مورد پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های مختلف در خراسان رضوی صحبت کرده و گفت که ولایت خراسان رضوی ایران دارای ظرفیت‌های تعاملات بیشتری با افغانستان است. 

یعقوب علی نظری، اظهار کرد که مرز دوغارون ظرفیت خیلی خوب دارد و تاجران افغانستان می‌توانند در این مکان سرمایه گذاری کنند.

وی خواستار زمینه برگشت مهاجرین افغانستانی به کشور خود‌شان شده و افزود که به دشمنان اجازه نمی‌دهیم که از موضوع مهاجرین میان دو ملت تفرقه افکنی کنند.

 معین خافی، رایزن اقتصادی سفارت افغانستان در ایران گفت که ما از هیات تجاری ایرانی می‌خواهیم که در قسمت پروژه‌های مختلف و زیربنایی در افغانستان سرمایه گذاری کنند. 

گفتنی است که هیات ۸۵ نفره اقتصادی از جمهوری اسلامی ایران تحت ریاست یعقوب‌علی نظری، والی ولایت خراسان رضوی با تعدادی از تاجران و سرمایه‌گذاران آن کشور با هدف بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان روز گذشته (یک‌شنبه، ۱۶ میزان) وارد کابل شدند.

هیات اقتصادی ایران به افغانستان سفر کرده است

کلیدواژه