میزان 26, 1402 13:43 Asia/Kabul

مسئولان دفتر آقاخان در تخار از ترمیم و بازسازی ۱۶ مرکز صحی در این ولایت خبر داده می‌گویند کار ترمیم و بازسازی پانزده مرکز دیگر را نیز آغاز کرده‌اند.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، مسئولان ریاست صحت عامه ولایت تخار که در مراسم افتتاح و بهره برداری مجدد یکی از این مراکز در ولسوالی ینگی قلعه این ولایت سخن می‌زدند افزودند: «طی دو سال گذشته شانزده مرکز صحی در این ولایت با کمک و همکاری مالی دفتر آقاخان بازسازی شده و قرار است پانزده مرکز دیگر نیز زیر ترمیم و بازسازی این نهاد قرار گیرد.

داکتر عبدالقهار احمدی رئیس صحت عامه تخار می‌گوید در بیست سال گذشته توجه چندانی در بخش صحت صورت نگرفته بود و آنان اکنون با همکاری نهادهای خصوصی برای آغاز فعالیت دوباره این مراکز صحی دست به کار شده اند.

داکتر شاه‌ولی مسئول خدمات صحی دفتر آقاخان می‌گوید طی یک سال گذشته ۱۶ مرکز صحی را به ارزش نزدیک به ۱۵ میلیون افغانی در نقاط مختلف از این ولایت ترمیم و بازسازی و نیز برای تجهیز این شمار مراکز صحی به ارزش ۲۲ هزار دالر وسائل و امکانات فراهم کرده اند.

هم‌زمان با این ولسوال ینگی قلعه تخار ضمن خرسندی از فعالیت مجدد مرکز صحی این ولسوالی می‌گوید مشکلات صحی در ینگی قلعه بیشتر است و این مرکز بسنده نخواهد بود.

مولوی عبدالصمد اشرف ولسوال ینگی قلعه می‌افزاید مردم نیازمند بیمارستان استندرد/استاندارد و بستر می‌باشند که حکومت باید به آن توجه نماید.

باشندگان ینگی قلعه هم می‌گویند این مرکز ظرفیت رسیدگی به تمام بیماران را در این ولسوالی ندارد و باید حکومت مرکزی در خصوص ارتقای و تجهیز آن اقدام نماید

به گفته باشندگان این ولسوالی خرابی جاده کارشان برای رسانیدن بیماران به مرکز این ولایت را دشوار ساخته است و آنان ناگزیر باید از امکانات ناچیز این مرکز استفاده نمایند که بیشتر اوقات بیمارانشان از بین می روند.

ولسوالی ینگی قلعه در تخار که بیشتر از صد هزار جمعیت دارد در دو هه پسین میدان جنگ و تاخت و تاز طرف های درگیر در شمال‌شرق افغانستان بود.

اکنون در کنار سایر محرومیت‌ها باشندگان این ولسوالی از نبود مراکز درمانی استاندارد رنج می برند.

مسئولان ریاست صحت عامه تخار می‌گویند در این اواخر بیشتر مراکز صحی را در این ولایت تمویل کرده اند و این مراکز کمتر با کمبود دارو مواجه هستند.