عقرب 03, 1402 16:17 Asia/Kabul
  • فایق سخاوت کشورهای میزبان پناهجویان افغان را ستود
    فایق سخاوت کشورهای میزبان پناهجویان افغان را ستود

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل از سخاوت کشورهایی که در طول سال‌ها میزبان پناهجویان افغان بوده‌اند قدردانی و ستایش کرد.

به گزارش رادیو دری؛ نصیراحمد فایق در هفتاد وهشتمین نشست کمیته سوم شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود: ما از سخاوت کشورهایی که در طول سال‌ها میزبان پناهجویان افغان بوده‌اند ستایش می‌کنیم و انتظار داریم که رفتار آن‌ها با پناهجویان با شفقت و تعهد و بر اساس اصول بشردوستانه ادامه یابد.

او در عین حال ادعا کرد: مهاجران افغانستانی در کشورهای میزبان با چالش‌های جدی مربوط به وضعیت قانونی، حفاظت و آسیب پذیری در برابر سوء‌استفاده مواجه هستند.

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد همچنین وضعیت حقوق بشر در افغانستان تحت سلطه طالبان را عمیقاً نگران کننده خواند و اضافه کرد: اقلیت‌‎های قومی و مذهبی در افغانستان از جمله هزاره‌ها، شیعیان و سیک‌ها در معرض حملات هدفمند، قتل‌های خودسرانه، بدرفتاری، آوارگی و مجازات‌های دسته‌جمعی قرار دارند.

فایق اظهار کرد: بحران انسانی ناشی از نبود حکومت پاسخگو، استثمار، سوء‌استفاده، آسیب پذیری و رادیکالیزه شدن زنان و دختران را در افغانستان تشدید کرده است.

وی با ابراز نگرانی از افزایش کودک همسری و ازدواج‌های اجباری، افزایش خشونت‌های خانوادگی و قتل‌های مربوط به جنسیت تاکید کرد: در چنین شرایطی دسترسی نداشتن به راه‌حل‌های قانونی و عدالت، خشونت علیه زنان را تداوم می‌بخشد و مصونیت از مجازات را برای چنین جنایات فجیعی تقویت می‌کند.

وضعیت بد پناهجویان افغان در زندان‌های پاکستان؛ فایق خواستار اقدام فوری سازمان ملل شد

احمد فایق: جهان از کشتار هدفمند هزاره ها در افغانستان جلوگیری کند

فایق: وضعیت حقوق بشر در افغانستان پیچیده و نگران‌کننده است

کلیدواژه