عقرب 03, 1402 19:23 Asia/Kabul
  • ادعای تازه مشاور کاخ سفید درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان
    ادعای تازه مشاور کاخ سفید درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان

مشاور امنیت ملی آمریکا ادعا کرده است که نیروهای آمریکایی با هدف آمادگی برای مواجهه با روسیه و چین از افغانستان خارج شدند.

به گزارش رادیو دری، جیک سالیوان با انتشار یادداشتی در مجله آمریکایی «فارین افرز» در توجیه خروج نظامیان این کشور از افغانستان نوشت: حملات روسیه به گرجستان و اوکراین در ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ و همچنین تقویت ناگهانی قوای نظامی چین، سبب شد تا آمریکا سیاست دفاعی خود را تغییر دهد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرده است: هدف جو بایدن، از خارج ‌کردن نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و پایان بخشیدن به طولانی‌ترین جنگ این کشور، تطبیق سیاست‌های دفاعی واشنگتن با واقعیت‌های موجود از جمله آمادگی برای مواجهه با قدرت‌های بزرگ‌تر مانند روسیه و چین بود.

سالیوان ادامه داد: این تصمیم برای مردم افغانستان و نیروهای آمریکایی که در آنجا حضور داشتند دشوار بود، اما باید این اتفاق می‌افتاد تا ارتش آمریکا برای چالش‌های پیش‌رو آماده باشد.

وی گفت: یکی از این چالش‌ها که زودتر از حد انتظار اتفاق افتاد، حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بود که اگر ما در زمان آغاز جنگ اوکراین هنوز درگیر افغانستان بودیم، روسیه ما را همان جا سرگرم می‌کرد تا نتوانیم به کمک اوکراین برویم.

بی‌اطلاعی مقام‌های پیشین نظامی آمریکا از طرح خروج از افغانستان

مقام آمریکایی: خروج آمریکا از افغانستان، چین را قدرتمند کرد

مقام آمریکایی: خروج از افغانستان رقبا را جسور کرد

کلیدواژه