عقرب 04, 1402 12:42 Asia/Kabul
  • نیمی از جمعیت افغانستان گرفتار بیماری های روانی
    نیمی از جمعیت افغانستان گرفتار بیماری های روانی

سازمان صحی جهان تازه‌ترین گزارش سالانه خود در مورد وضعیت صحی در افغانستان را ارائه کرد.

به گزارش رادیو دری، سازمان صحی جهان (WHO)، در تازه‌ترین گزارش سالانه خود در مورد وضعیت صحی در افغانستان می‌گوید که از هر دو افغانستانی یک تن آنها با مشکلات روانی روبه‌رو است.

سازمان صحی جهان با نشر گزارشی گفته است مردم افغانستان به‌شدت در معرض حوادث آسیب‌زا و مشکلات روانی اجتماعی قرار دارند.

در این گزارش آمده است: «از هر دو افغانستانی یک تن از ناراحتی‌های روانی رنج می‌برد و از هر پنج تن یک تن به‌دلیل سلامت‌ روانی در نقش خود آسیب دیده است.»

براساس یافته‌های این گزارش، تا سپتامبر سال جاری میلادی، ۲۲۶ هزار و ۱۷۴ مورد مثبت کرونا در کشور به ثبت رسیده و تاکنون هفت هزار و ۹۴۸ تن در پی مبتلا شدن به این ویروس جان‌ خود را از دست داده‌اند.

سازمان صحی جهان پیش‌بینی کرده است که حدود ۱۷.۶ میلیون تن از جمله پنج میلیون شهرنشین و ۱۲.۶ میلیون روستانشین در افغانستان نیازمند کمک‌های صحی هستند.

در این گزارش تصریح شده است: «برای ۳.۹ میلیون تن در شهرها و ۱۰.۱ میلیون تن در روستاها خدمات صحی برنامه‌ریزی شده است.»

از جمله ۱۷.۶ میلیون تن که به کمک‌های صحی نیازمند هستند، ۵۳ درصد آنان را کودکان، ۴۴ درصد بزرگ‌سالان و سه درصد آنان را افراد مسن تشکیل می‌دهد.

سازمان صحی جهان همچنان گفته است دو هزار و ۲۵۰ بسته صحی عاجل به‌هدف رسیدگی به مشکلات صحی مردم برای سه ماه آینده در کشور که ۲.۲ میلیون تن را تحت پوشش قرار می‌دهد، فراهم کرده است.

وضع محدودیت‌های روز افزون این گروه بالای شهروندان به‌ویژه زنان و دختران در کشور، از عوامل دیگر افزایش مشکلات روانی در میان مردم عنوان شده است.

حدود نیمی از جمعیت افغانستان از فشارهای روانی رنج می برند

مقام افغان: نیمی از مردم افغانستان از مشکلات روانی رنج می برند

کلیدواژه