عقرب 05, 1402 15:02 Asia/Kabul
  • تحلیل- درخواست طالبان برای تحویل کرسی افغانستان در سازمان ملل
    تحلیل- درخواست طالبان برای تحویل کرسی افغانستان در سازمان ملل

ذبیح اله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان،تحویل نشدن کرسی این کشور در سازمان ملل به حکومت جدید را جفا در حق مردم این کشور دانست.

به گزارش رادیو دری، این درخواست در حالی مطرح می شود که جامعه جهانی از جمله سازمان ملل حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان را شناسایی نکرده است و همچنان نصیراحمد فایق، نماینده حکومت پیشین افغانستان سرپرستی کرسی این کشور در سازمان ملل را در اختیار دارد.

این بدان معنا است که طالبان در دو سال گذشته به عنوان حکمران افغانستان شرایط و تمهیدات لازم بین المللی از جمله رعایت حقوق شهروندان این کشور را برای شناسایی بین المللی مورد توجه قرار نداده است.

اسدا.لله بشیر  کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: "اگر چه حاکمان در کشورها در اجرای برنامه ها و سیاستهای خود آزاد و مختار هستتد، اما حاکمیتها تحت تاثیر برخی قوانین بین المللی به عنوان شالوده حقوق شهروندی و اتباع ان کشور ها نیز قرار دارتد که از جمله تحصیل و اشتغال دختران و زنان به عنوان قوانین بین المللی برای دولتها لازم الاجرا است و از نظر شخصی حاکمان خارج است."

با این حال، طالبان نه تنها به عنوان حاکم جدید افغانستان در دو سال اخیر برای اجرای حقوق شهروندی در افغانستان گام برنمی دارد، بلکه براساس دیدگاههای شخصی محدودیتهای زیادی را نیز بر انها اعمال می کند. این در حالی است که سازمان ملل نیز فشارهای لازم را بر طالبان برای بازگشایی مدارس دخترانه بالای ششم اعمال نمی کند.

اگرچه نمایندگان سازمان ملل در دو سال اخیر دیدارهای مختلفی با شخصیتهای افغان از جمله حامد کرزای، رییس جمهور قبلی افغانستان داشته و اشخاصی مثل وی نیز بر لزوم رعایت حقوق شهروندان بخصوص حق تحصیل دختران و اشتغال زنان تاکید دارند، اما طالبان حتی حاضر به استفاده از تجربه حکمرانی آنها نیست.

از این رو اظهارات مجاهد مبنی براینکه "طالبان به سوی استقلال، آزادی و نظام اسلامی پیش می‌رود و طبیعی است که مسیر ما از سازمان ملل جدااست" برای جامعه جهانی قابل فهم نیست، زیرا همه کشورها برهمین اساس وایدئولوژی خاص خود حرکت می کنند، اما پایه و اساس آن، رعایت حقوق شهروندی است.

عارف اکرمی کارشناس مسایل بین المللی در این باره می گوید:"داشتن کرسی سازمان ملل به معنای تایید صلاحیت حکمرانی نیست بلکه رعایت حداقل استانداردهای حاکمیتی همچون ایجاد شرلیط تحصیل ،اشتغال و حق شهروندی برای همه اقشار مردم بدون توجه به جنسیت و طبقه انها شاخصه حکمرانی در نظر گرفته می شود که سازمان ملل به عنوان بزرگترین سازمان جهانی این شاخصه ها را در واگذاری کرسی در نظر دارد."

در هر حال، بیش از دو سال است که تعداد زیادی از دختران در افغانستان براساس دیدگاه شخصی افراد و آنچه فقهی می دانند که مورد تایید علمای طراز اول نیست، از تحصیل محروم شده اند.

این در حالی است که اگر حکومت همه شمول و فراگیر در افغانستان مستقر بود که همه دیدگاههای سیاسی اجتماعی و حتی فقهی را نمایندگی می کرد بدون تردید افغانستان نه تنها شاخصه های حکمرانی را در حد کسب کرسی سازمان ملل داشت، بلکه همکاری های بین الملل با افغانستان رو به افزایش بود.

این بدان معنا است که برخی همکاری های سیاسی با طالبان نمی تواند شاخصه حکمرانی مطلوب این گروه و تایید جهانی آن باشد، بلکه طالبان باید از فرصت مجدد ایجاد شده در جهت تقویت وحدت ملی با تشکیل حکومت فراگیر حرکت کند که به طور طبیعی کرسی سازمان ملل نیز به آن واگذار می شود.

کلیدواژه