عقرب 06, 1402 11:15 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: پاکستان بازگشت اجباری مهاجران افغان را متوقف کند
    سازمان ملل: پاکستان بازگشت اجباری مهاجران افغان را متوقف کند

چهار روز مانده به پایان مهلت خروج مهاجران غیرقانونی از پاکستان، سازمان ملل‌ متحد از دولت اسلام‌آباد خواست بازگشت اجباری اتباع افغان را قبل از آنکه دیر شود، متوقف کنند.

به گزارش رادیو دری،، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل‌ متحد در بیانیه ای اعلام کرده است: تصمیم به اخراج مهاجران افغان، بر بیش از ۱.۴ میلیون افغانستانی بدون مدرک که در پاکستان زندگی می کنند، تأثیر منفی خواهد گذاشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: بسیاری از کسانی که اخراج می شوند در صورت بازگرداندن به افغانستان در معرض خطر جدی نقض حقوق بشر از جمله بازداشت خودسرانه، شکنجه ظالمانه و سایر رفتارهای غیرانسانی قرار خواهند گرفت.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، درباره سرنوشت مهاجران افغانستانی فعال مدنی، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، مقامات دولتی سابق، نیروهای امنیتی پیشین و زنان و دختران و احتمال خطر رفتارهای «غیرانسانی» با آنان در افغانستان به پاکستان هشدار داده است.

 این نهاد بازگشت اجباری مهاجران را خلاف قوانین بین‌المللی‌ خوانده و تاکید کرده است که این روند باید داوطلبانه صورت گیرد، زیرا بر اساس گزارش اخیر کمیساریای عالی پناهندگان ۷۸ درصد از کسانی که در ماه اکتبر، پاکستان را ترک کرده‌اند، از برخورد پلیس این کشور نگران بوده اند.

پاکستان می گوید بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر افغان بدون مدرک در پاکستان زندگی می‌کنند که از جمله ۶۰۰ هزار نفر آنان پس از تسلط طالبان به این کشور رفته‌اند.

در خواست آمریکا از پاکستان: پناهجویان متقاضی ویزای آمریکا را اخراج نکنید

دیده‌بان حقوق بشر: پاکستان اخراج پناهجویان افغان را لغو کند

کلیدواژه