عقرب 06, 1402 12:34 Asia/Kabul
  • کارشناس سیاسی: ایدئولوژی نفرت باید در افغانستان مهار شود
    کارشناس سیاسی: ایدئولوژی نفرت باید در افغانستان مهار شود

اسدالله ندیم آگاه مسایل امنیتی و سیاسی معتقد است که طالبان با داعش، در ایدئولوژی اشتراکاتی دارد و تا زمانی که این نگاه ایدئولوژیک مهار نشود، حملات تروریستی در افغانستان ادامه دارد.

به گزارش رادیو دری؛ اسدالله ندیم در گفتگو با خبرنگار رادیو دری اظهار کرد: تا کنون رهبر طالبان به صراحت حملات انتحاری را نکوهش نکرده و حمله به مساجد، نمازگزاران و مسلمانان را حرام اعلام نکرده است.

وی افزود: تا زمانی که رهبری طالبان فرمان ندهد که حمله به اتباع افغانستانی- مسلمان یا غیر مسلمان- حرام و باطل است و تا زمانی که مبارزه ایدئولوژیکی با دیدگاههای تکفیری صورت نگیرد، داعش یا شبکه هایی که به نام داعش به یک قوم و مذهب خاص حمله می کنند، ریشه کن نمی شوند.

این کارشناس سیاسی  با بیان اینکه حمله به اقوام هزاره و شیعیان افغانستان تازگی ندارد و در دوران حکومتهای پیشین نیز حملات مرگباری صورت می گرفت اظهار کرد: حمله به شیعیان و قوم هزاره از ایدئولوژی نفرت نشات می گیرد که با اسلام سازگاری ندارد و تا زمانی که این ایدئولوژی مهار نشود، این حملات ادامه دارد.

ندیم گفت: حکومت طالبان به صورت رسمی فقط حوادث تروریستی را محکوم می کند که این کارساز نیست و باید ایدئولوژی محکوم شود.

وی درباره ماهیت گروه تروریستی داعش گفت: داعش در افغانستان یک مفهوم مرموز است و به نظر نمی رسد یک سازمان واحد باشد؛ بلکه شبکه های مختلفی هستند که به صورت محرمانه کار می کنند و مسوولیت برخی حملات را بر عهده می گیرند.

ندیم  بر مشارکت همه مردم در نظام سیاسی افغانستان تاکید و تصریح کرد: همه اقوام از پشتون و ازبک و تاجیک تا هزاره باید بدون تفکیک در دولت سهیم شوند تا مردم خود را بخشی از حاکمیت بدانند.

مخالفت داعش با فتوای طالبان درباره ممنوعیت جهاد خارج از افغانستان

یک مقام امنیتی: داعش در پی ائتلاف با گروه‌های مخالف طالبان است

کلیدواژه