عقرب 06, 1402 19:00 Asia/Kabul
  • ایران و پاکستان میزبان 90 درصد از پناهجویان افغانستانی
    ایران و پاکستان میزبان 90 درصد از پناهجویان افغانستانی

بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد ایران با 3.4 میلیون و پاکستان با 2.1 میلیون، با هم میزبان 90 درصد از کل پناهجویان افغان هستند.

به گزارش رادیو دری، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در گزارش جدیدی اعلام کرد ایران 3.4 میلیون و پاکستان 2.1 میلیون و در مجموع 90 درصد از کل پناهجویان افغانستان را میزبانی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، تعداد پناهندگان افغان در سراسر جهان از 5.7 میلیون به 6.1 میلیون نفر افزایش یافته است که بیشتر منعکس کننده تخمین‌های جدید دولت پاکستان است و به دلیل ورود افغان‌ها به این کشور از زمان تسلط طالبان در آگوست 2021 (اسد 1400) به شمار می‌رود.

این سازمان در گزارش تحلیلی خود درباره جابجایی اجباری در شش ماهه اول سال 2023 اعلام کرد: «تا پایان ماه ژوئن، حدود 35.8 میلیون پناهنده در سراسر جهان وجود دارند که بیشتر آنها سال‌هاست که آواره هستند.»

سازمان ملل متحد افزوده است: تعداد افرادی که به دلیل جنگ، آزار و اذیت، خشونت و نقض حقوق بشر در سراسر جهان آواره شده‌اند از 108.4 میلیون نفر در پایان سال گذشته به 110 میلیون نفر در پایان ژوئن 2023 افزایش یافته و تخمین زده می‌شود این تعداد تا پایان سپتامبر از 114 میلیون فراتر رفته باشد که یک رقم بی سابقه است.

فیلیپو گراندی رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: «تمرکز جهان اکنون بر فاجعه انسانی در غزه است. اما در سطح جهانی، درگیری‌های بسیار زیادی در حال افزایش یا تشدید هستند که افراد بی‌گناه را از بین می‌برند و مردم را ریشه کن می‌کنند.»

او جامعه بین المللی را در حل نکردن یا جلوگیری نکردن از درگیری‌ها مقصر دانست و همکاری بهتر برای پایان دادن به خشونت و اجازه دادن به آوارگان برای بازگشت به خانه‌هایشان را خواستار شد.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد مطابق با گزارش‌های سال 2022 حدود 87 درصد از کل پناهجویان در سراسر جهان تنها از 10 کشور هستند.

بیش از نیمی از پناهندگان در سراسر جهان، افغان، سوری یا اوکراینی هستند.

تجلیل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از ایران

کلیدواژه