عقرب 08, 1402 14:08 Asia/Kabul
  • مهاجرین افغانستانی اهرم فشار پاکستان بر حکومت طالبان است

کارشناس ایرانی امور منطقه گفت: پاکستان با اخراج مهاجرین افغانستانی به دنبال برآورده شدن انتظارات خود از حکومت طالبان است ولی این موضوع برای طالبان هیچ اهمیتی ندارد.

پیرمحمد ملازهی کارشناس ایرانی امور منطقه در خصوص اخراج مهاجرین افغانستانی از پاکستان در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، پاکستان انتظار داشت که طالبان به انتظارات و خواسته های آنان پاسخ مثبت بدهند که چنین اتفاقی صورت نگرفت.

وی در مورد خواسته های پاکستان از حکومت طالبان بیان داشت: مهم ترین انتظار پاکستان از طالبان این بود که خط دیورند به رسمیت شناخته شود که این موضوع از طرف طالبان مورد قبول واقع نشد و انتظار دیگر پاکستان، کاهش نفوذ هند در افغانستان بود که البته این خواسته مقداری عملی شد ولی به تازگی نشانه های وجود دارد که طالبان با هند ارتباطات نزدیکی برقرار کرده است که باعث نگرانی پاکستان شده است.

ملازهی تصریح کرد: یکی از موضوعات اقتصادی که پاکستان از طالبان انتظار داشتند، ترانزیت بدون محدودیت و بدون تعرفه گمرکی از خاک افغانستان به سمت آسیای مرکزی بود که طالبان این موضوع را هم قبول نکرد و از همه مهم تر استقلال عمل طالبان در بخش های مختلف به ویژه در مورد تی تی پی بود که پاکستان را به این نتیجه رساند که از اهرم های فشار بر حکومت طالبان استفاده کند.

این کارشناس ایرانی در ادامه افزود: آسان ترین اهرم فشاری که پاکستان در اختیار داشت، مهاجرین افغانستانی در این کشور بودند، که در حال حاضر دارد آن ها را اخراج می کند و البته اخراج مهاجرین از نگاه حکومت طالبان هیچ اهمیتی ندارد، چون که اکثریت مهاجرین از ترس حکومت طالبان از افغانستان فرار کرده اند و پاکستان نمی تواند با این اقدام، طالبان را به قبول خواسته های خود وادار کند.

 در پی اخراج مهاجرین افغانستانی از پاکستان، جلسه «کمیسیون عالی» کابینه طالبان برای رسیدگی به مشکلات مهاجران اخراج شده از پاکستان دیروز یکشنبه 7 عقرب/ آبان 1402 برگزار شد.

در پی تعیین مهلت اول نوامبر از سوی حکومت موقت پاکستان برای اخراج اجباری افراد فاقد مدرک اقامتی از این کشور، رهبر طالبان هفته گذشته فرمان ایجاد یک کمیسیون عالی برای رسیدگی به مهاجران را صادر کرد.

سازمان عفو بین‌الملل (Amnesty International ) در نامه‌ای به «انوارالحق کاکر»، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان خواست تا تصمیم اخراج مهاجران به‌ویژه افغان‌های فاقد مدرک اقامت را لغو کند.

کلیدواژه