عقرب 08, 1402 19:17 Asia/Kabul
  • نگرانی کابل از عدم مصونیت اموال تجار افغان در پاکستان
    نگرانی کابل از عدم مصونیت اموال تجار افغان در پاکستان

مسئول اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان با ابراز نگرانی از اجرای طرح اخراج پناهجویان افغان از پاکستان گفت که براساس این طرح اموال تجار و کارآفرینان افغان نیز در مصونیت نیست.

به گزارش رادیو دری، «خانجان الکوزی»، مسئول اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان روز دوشنبه با بیان اینکه تاجران افغان در بخش‌های مختلف اقتصادی پاکستان فعالیت و نقش مهمی دارند گفت، با این حال براساس طرح اخراج دولت اسلام آباد، تاجرانی نیز که دارای فعالیت های اقتصادی زیادی در این کشور بودند نیز اخراج خواهند شد.

الکوزی به رسانه‌ها گفت: تاجران افغان حدود 400 کارخانه بزرگ و کوچک در مناطق مختلف پاکستان از جمله لاهور دارند.

مسئول اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان اظهار داشت: این اتاق با همکاری حکومت کنونی کابل تلاش می‌کنند تا سرمایه‌های تاجران افغان را به کشورشان منتقل کند اما این کار در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.وی از دولت موقت پاکستان خواست تا به تاجران افغان زمان دهد تا این مشکل را حل کنند.

«سرفراز بوگتی»، وزیر کشور دولت موقت پاکستان گفته است پناهجویان افغان تنها مبلغ 50 هزار افغانی (حدود 180 دلار) یا 50 هزار کلدار می‌توانند با خودشان خارج کنند.این در حالی است که بسیاری از تاجران افغانستان در پاکستان نگران دارایی‌هایی خودشان هستند.

هنوز مشخص نیست حکومت افغانستان درباره اخراج اجباری پناهجویان افغان چه برنامه‌ای دارد اما بارها از اسلام‌آباد خواسته است تا خویشتنداری کند.

نگرانی‌ها درباره انتقال سرمایه تاجران افغان از پاکستان به افغانستان درحالی مطرح می‌شود که مهلت دولت موقت اسلام‌آباد سه شنبه هفته جاری پایان می‌یابد.

گفت‌وگوی نخست‌وزیر پاکستان با نخست وزیر دولت موقت طالبان

 

کلیدواژه