جدی 05, 1395 15:58 Asia/Kabul

ساختمان انستیتوی تخنیکی و مسلکی در ولایت تخار با هزینه ۳،۵ ملیون یورو از سوی آلمان ساخته و به بهره برداری سپرده شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مسوولان حکومتی محلی تخار میگویند ساختمان این انستیتو داری ۴ مجتمع است که تمامی نیازمندی های دانش آموزان را مرفوع می کند.

داکتر یاسین ضیا ، والی تخار می گوید کار ساختمان سازی این انستیتو در ۸ ماه به پایان رسیده و در مرحله بعدی قرار است تجهیزات آموزشی به  ارزش ۸هزار دالر آمریکایی برای این انستیو از سوی آلمان فراهم شود.

ضیا تصریح کرد، تجهیزات انستیو اتو میخانیک که امروز به اکمال رسید در آینده ای نزدیک  با هزینه ایی بالغ بر ۸۰۰ هزار دالر آمریکایی برای شاگردان تهیه خواهد شد.

انستیتوت تخنیکی و مسلکی شامل بخش های برقی، ماشین و موتر می شود که بیش از ۶۰۰ دانش آموز دارد.

سید عنایت الله نوید سرپرست ریاست معارف ولایت تخار در این باره گفت که انستیتو تخنیکی مسلکی دارای دو خوابگاه برای دختران پسران و دو ساختمان آموزشی و اداری است.

سرپرست ریاست معارف ولایت تخار افزود، با وجود این چهار ساختمان اساسی که در اینجا ساخته شده به شمول دو تا آهنگری آموزشی موجود، قادر خواهیم بود تا سقف ۱۲۰۰ شاگرد جذب بکنیم و تحت آموزش بگیریم.

از سوی دیگر شاه محمود تالقانی، بزرگ قومی و ریس پیش شورای ولایتی تخار می گوید با ساختمان سازی مکاتب ، کیفیت معارف ارتقا نمی یابد.

تالقانی ، نبود آموزگاران مسکلی را یکی از معضلات اساسی در بخش معارف  ولایت تخار میداند.

او کشیدگی ها بین رییس و مدیران معارف در این ولایت را نگران کننده دانسته می گوید: مدیر مکتب،بین آمر معارف شهری، بین ریس معارف ولایت مشاجره به وجود میاید ولی پیشنهاد من این است که به لحاظ خدا ای کاره نکنین ای تعمیر ها همی قسم می مانه علم و استعداد ارتقا نمی کنه،فقد زیبایی تعمیر خود در محیط می بینیم.

از تاسیس انستیتو تخنیکی و مسلکی در ولایت تخار چهار سال میگذرد و تا هنوز دو دوره فراغت داده است.

دانش آموزان این انستیتو پیش از این در یک ساختمان اجاره ای در شهر تالقان آموزش های تخنیکی را فرا می گرفتند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان برزگر از شهر تالقان موجود است.