عقرب 09, 1402 11:26 Asia/Kabul
  • دیده‌بان حقوق بشر: پاکستان با تهدید و بازداشت مهاجران افغان را اخراج می‌کند
    دیده‌بان حقوق بشر: پاکستان با تهدید و بازداشت مهاجران افغان را اخراج می‌کند

دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است که دولت پاکستان با تهدید، سوءاستفاده و بازداشت، پناهجویان بدون مدارک قانونی را وادار به بازگشت به افغانستان می‌کند.

به گزارش رادیو دری؛ این نهاد روز سه‌شنبه، ۹ عقرب، در اعلامیه‌ای گفته است که فشار مقام‌های پاکستانی برای بازگشت دسته‌جمعی مهاجران و پناهجویان غیرقانونی سبب افزایش خشونت پولیس آن کشورعلیه شهروندان افغانستان، از جمله آزارواذیت، حمله و بازداشت خودسرانه‌ آنان شده است.

دیده بان حقوق بشر افزوده است که بازگشت اجباری مهاجران و پناهجویان اهل افغانستان از پاکستان، آنان را در معرض خطرات امنیتی قابل توجهی قرار خواهد داد.

به گفته دیده بان حقوق بشر، وضعیت در افغانستان تحت تسلط طالبان برای بسیاری از افرادی‌که فرار کرده‌اند، همچنان خطرناک است.

فرشته عباسی، پژوهشگر بخش افغانستان در دیده بان حقوق بشر گفته است: «مهلت اعلام‌شده‌ پاکستان برای بازگشت افغان‌ها منجر به بازداشت، ضرب‌وشتم و اخاذی شده است و هزاران افغان را نسبت به آینده‌ی‌شان در هراس قرار داده است.»

دیده بان حقوق بشر افزوده است که دولت پاکستان باید به سوءاستفاده‌ پولیس علیه پناهجویان افغانستان پایان دهد، ضرب‌الاجل اخراج را لغو و با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برای از سرگیری ثبت‌نام پنا‌جویان همکاری کند.

دیده بان حقوق بشر از دولت‌های ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و کانادا نیز خواسته است تا اسکان مجدد افغانستانی‌های مقام پاکستان که در معرض خطر هستند، از جمله زنان و دختران را تسریع بخشند.

در همین حال، نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل، از کمیسیون اتحادیه اروپا و گزارشگران ویژه‌ سازمان ملل متحد در بخش مهاجرت و حقوق بشر خواسته‌ است که از زندگی افراد آسیب‌پذیر محافظت و از اخراج اجباری آنان جلوگیری کنند.

او در صفحه اجتماعی ایکس نوشته است که علی‌رغم درخواست‌های مقام‌های سازمان ملل، پاکستان با نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر، پناهند‌گان اهل افغانستان را اخراج می‌کند.

امروز (سه‌شنبه، ۹ سنبله) آخرین روز مهلت خروج اتباع خارجی غیرقانونی از پاکستان است.

دیده‌بان حقوق بشر اوضاع حقوق بشری در افغانستان را فاجعه‌بار خواند

کلیدواژه