عقرب 10, 1402 20:40 Asia/Kabul
  • نشریه ژاپنی: اسلام‌آباد از مهاجرین افغان استفاده ابزاری می‌کند
    نشریه ژاپنی: اسلام‌آباد از مهاجرین افغان استفاده ابزاری می‌کند

یک نشریه ژاپنی هدف پاکستان از اخراج صدها هزار پناهجوی افغان در آن کشور را فشار به حکومت طالبان دانست.

به گزارش رادیو دری، نشریه اینترنتی ژاپنی دیپلمات در تازه‌ترین شماره خود با اشاره به ضرب الاجل اخراج پناهجویان افغان از پاکستان نوشت: پاکستان از مهاجرین به عنوان ابزاری استراتژیک در برابر طالبان افغانستان استفاده می‌کند و این در حالی است که اسلام آباد خود از کابل می‌خواهد تا اقدام جدی علیه تحریک طالبان پاکستان انجام دهد.

این نشریه ژاپنی در ادامه می نویسد: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تخمین می زند که پاکستان در حال حاضر میزبان 3.6 میلیون پناهجوی افغان است که حدود 700 هزار نفر آنان پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در آگست 2021، به پاکستان پناه برده‌اند و حمایت قانونی یا ابزاری برای دریافت پناهندگی ندارند.

براساس نوشته دیپلمات، مقام‌های طالبان نگران برگشت بیش از یک میلیون و هفتصد هزار پناهجوی غیرقانونی از پاکستان هستند که می‌تواند حکومت طالبان را با چالش‌های جدی اقتصادی و فشارهای بیشتر مواجه کند.

روزنامه دیپلمات می‌افزاید که لجاجت پاکستان برای اخراج پناهجویان غیرقانونی افغان از خاکش، ممکن است چندان به این معنی نباشد که اسلام‌آباد می‌خواهد مهاجران افغان‌ در آن کشور زندگی نکنند، بلکه بیشتر یک تاکتیک برای اعمال فشار بر حکومت طالبان است تا به خواسته‌های پاکستان پاسخ مثبت بدهد.

بر اساس این گزارش، خواست عمده پاکستان اقدام جدی حکومت طالبان علیه رهبری تحریک طالبان پاکستان است که بر اساس ادعاها در خاک افغانستان به سر می‌برد.

انتقاد مسئولان حکومتی ننگرهار از نحوه برخورد پاکستان با مهاجران افغان

کلیدواژه