عقرب 13, 1402 16:31 Asia/Kabul
  • پیام حنیف اتمر به طالبان در مورد اخراج مهاجران از پاکستان
    پیام حنیف اتمر به طالبان در مورد اخراج مهاجران از پاکستان

وزیر امور خارجه حکومت پیشین افغانستان از طالبان خواست تا تصمیم عاقلانه، مسئولانه و وطن‌دوستانه برای سرنوشت مهاجران اتخاذ کنند.

به گزارش رادیو دری، حنیف اتمر وزیر خارجه پیشین افغانستان با اتنشار پیامی در صفحه ایکس خود به اخراج اجباری مهاجران عکس العمل نشان داد.

اتمر نوشت: اخراج اجباری و کتلوی مهاجرین افغانستان از سوی دولت پاکستان بدون شک یک فاجعه بشری است.

وی افزود: زمان آن فرارسیده که رهبران طالبان با توجه به سرنوشت اسفناک مهاجران در کشور و پیامدهای گسترده و عمیق این فاجعه "تصمیم عاقلانه" مسئولانه و وطن‌دوستانه اتخاذ نمایند.

وزیر خارجه سابق افغانستان در ادامه نوشت: دولت پاکستان هرگز دست از سوءاستفاده از مردم مهاجر ما به منظور رسیدن به اهداف سیاسی و امنیتی خود برنمی‌دارد. تا زمانی که مهاجرت اجباری مردم ما ادامه داشته باشد، آسیب پذیری مهاجرین و کشور ما در کل به سیاست های ضد افغانی پاکستان ادامه خواهد یافت.

به باور اتمر، حاکمیت طالبان مسئولیت تاریخی بر عهده دارد و می‌تواند زمینه بازگشت با عزت و یایدار تمام مهاجرین را که به دلیل «ناامنی، پیگرد سیاسی و فقر مجیور به ترک میهن شده اند» فراهم کند. 

حنیف اتمر در پایان پیام خود این پرسش را مطرح کرده است که «آیا رهبران طالبان حاضرند تا سرنوشت مردم و منافع ملی را مقدم بر هر ملاحظه دیگری قرار دهند و کشور را از این فاجعه تاریخی و مصیبت‌های دیگر نجات بدهند؟»

کرزی: اخراج اجباری پناهجویان غیرمسئولانه است