عقرب 13, 1402 19:21 Asia/Kabul
  • هشدار سازمان ملل متحد درباره تشدید بحران مواد غذایی در افغانستان
    هشدار سازمان ملل متحد درباره تشدید بحران مواد غذایی در افغانستان

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد هشدار دادند بحران کمبود مواد غذایی در افغانستان به‌ویژه در آستانه زمستان تشدید شده است.

به گزارش رادیو دری، برنامه جهانی غذا، اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد روز شنبه در یک گزارش مشترک اعلام کردند افغانستان یکی از هشت کشور ناامن غذایی در جهان رتبه‌بندی شده‌ است.

این نهادها در گزارش خود اظهار داشتند افغانستان، کنگو، اتیوپی، هائیتی، پاکستان، سومالی، سوریه و یمن هشت کشوری هستند که از لحاظ ناامنی حاد غذایی به‌‌عنوان کشورهای با «نگرانی بسیار بالا» مشخص شده‌اند.

در این گزارش نهادهای سازمان ملل متحد، نسبت به وخیم‌تر شدن ناامنی غذایی در افغانستان هشدار داده شده ‌است.

سازمان ملل متحد همچنین اعلام کرده است که بر اساس برآوردها، انتظار می‌رود شرایط تهدیدکننده زندگی برای افرادی ‌که در افغانستان با سطوح بحرانی حاد ناامنی غذایی روبه‌رو هستند در ماه‌های آینده تشدید شود.

درگیری‌ها، آفات و تغییرات آب‌وهوایی، رکود اقتصادی و جنگ از عوامل قابل ملاحظه ناامنی غذایی مرتبط به این کشورها خوانده شده‌اند.

همچنین محدودیت‌های دسترسی به کمک‌های بشردوستانه، سطوح سوءتغذیه حاد، فقدان ظرفیت ملی مقابله و بیماری‌ها به‌عنوان عوامل تشدیدکننده بحران ناامنی غذایی اعلام شده اند.

در گزارش مشترک برنامه جهانی غذا و اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل کاهش و قطع کمک‌های بشردوستانه در شماری از کشورها از جمله افغانستان نگران‌کننده عنوان شده است.

در ادامه گزارش سازمان ملل متحد آمده است: در شرایطی که 15.3 میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی حاد و از جمله شش میلیون نفر با وضعیت اضطراری گرسنگی روبه‌رو هستند، برنامه جهانی غذا مجبور شده است کمک‌های غذایی 10 میلیون نفر را در سال جاری به‌دلیل کسر گسترده بودجه، قطع کند.

در این شرایط سازمان‌های بشردوستانه از جمله اوچا بارها درباره بحران اقتصادی و انسانی در افغانستان هشدار داده اند.

کمک برنامه جهانی غذا برای حدود ۲۳ میلیون نفر در افغانستان

کلیدواژه