عقرب 18, 1402 16:18 Asia/Kabul

معاون اقتصادی حکومت طالبان، توسعه روابط با ایران را برای افغانستان یک فرصت خواند و تصریح کرد: همه تلاش ما این است که با ایران رابطه حسنه، دوستانه، اقتصادی و سرمایه گذاری داشته باشیم.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری؛ ملاعبدالغنی برادر در ادامه سفر خود به ایران روز پنجشنبه از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی بندرچابهار در جنوب شرق این کشور بازدید کرد و سپس در نشست با استاندار سیستان و بلوچستان گفت: افغانستان در خشکی محصور شده و برای رسیدن به بازارهای بزرگ و آب‌های آزاد، به خاک و آب‌های ساحلی ایران نیاز دارد و در مقابل می تواند ایران را به آسیای مرکزی و کشورهای همجوار افغانستان متصل کند.

وی اظهار کرد: افغانستان معادن زیادی دارد و از بندر چابهار می توان برای صادرات مواد معدنی این کشور به بازارهای جهانی استفاده کرد.

معاون اقتصادی حکومت طالبان اضافه کرد: اگر ایران زمینه را فراهم کند، ما برای سرمایه گذاری و تجارت بلندمدت در بندر چابهار و سایر مناطق سیستان و بلوچستان کاملا آماده هستیم.

نورالدین عزیزی وزیر تجارت و صنایع افغانستان نیز در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت فراوان بندر چابهار، این بندر فاصله افغانستان را به بازارهای آسیای مرکزی حدود ۳۰۰ کیلومتر کوتاه می‌کند.

وی افزود: افغانستان در بندر چابهار نیاز به امضای یک‌ تفاهم‌نامه بلند مدت ۳۰ ساله و صد ساله دارد که برای تحقق این‌ مهم نیاز به‌ همکاری دولت ایران است.

این مقام طالبان اظهار کرد: برای آغاز روابط تجاری ایران و افغانستان، یک گروه اقتصادی بین دو کشور در چند روز آینده تشکیل خواهد شد و مسایل تجاری را پیگیری خواهد کرد.

بازدید ملابرادر از بندر چابهار 

استاندار سیستان و بلوچستان ایران نیز در این نشست  بر لزوم ارتباط گسترده بین ایران و افغانستان تأکید کرد و گفت: افزایش مبادلات اقتصادی با کشور افغانستان، تشکیل شرکت‌های مشترک سرمایه‌گذاری در حوزه کشتیرانی، بحث‌های درمانی، دانشگاه‌ها و تولید انرژی‌های پاک باید در دستور کار باشد.

محمد کرمی با بیان اینکه کشور افغانستان مایل به سرمایه‌گذاری در حوزه کشتیرانی است افزود: این اقدام می‌تواند منافع دو طرف را تأمین کند و ما کاملاً آمادگی داریم و استقبال می‌کنیم که این روابط هر روز نزدیک تر شود.

ملابرادر شنبه گذشته در صدر یک هیات بلندپایه اقتصادی به ایران سفر کرد.

وی سپس با مقامات ایرانی در تهران گفتگو کرد و بعد از آن راهی اصفهان و سیستان و بلوچستان شد.

هیات طالبان در اصفهان: در توسعه صنعت فولاد به تجربه ایران نیازمندیم

ملا برادر: به شرط بارش‌های مناسب، حقابه ایران را رها می‌کنیم

کلیدواژه