جدی 06, 1395 11:20 Asia/Kabul

شش جدی، مصادف است با سی و هفتمین سالروز تجاوز ارتش سرخ به افغانستان. 37سال پیش در چنین روزی ، اتجاد جماهیر شوروی سابق با 130 هزار نیرو به افغانستان تجاوز کرد و مردم افغانستان را به خاک و خون کشاند.

اشغال افغانستان، به اعتراف نسل جدید رهبران روسیه، یکی از اشتباهات بزرگ کرملین در سیاست خارجی بشمار می رود.

حمله شوروی به افغانستان به بهانه درخواست کمک ببرک کارمل از مقامات این کشور انجام شد. کارمل یک روز بعد از این حمله، با کودتا قدرت را در افغانستان در دست گرفت. از این زمان، مجاهدین افغان با حدود 130 هزار سرباز ارتش سرخ شوروی به مقابله برخاستند و با اینکه این ارتش شوروی از سلاح های پیشرفته برخوردار بود، شکست های سنگینی به آن وارد کردند.

از طرف دیگر، آمریکا که تحکیم قدرت شوروی در افغانستان را خطری جدی برای منافع خود می دانست، با اقدام های سیاسی، اقتصادی و حتی کمک های نظامی به برخی از گروه های افغانی، به رقابت با شوروی در افغانستان پرداخت.

حاصل ده سال تجاوز شوروی به افغانستان، دهها هزار کشته و مجروح از مردم مسلمان این کشور بود. سرانجام مقام های شوروی به دلیل تغییر در سیاست خارجی این کشور و با توجه به هزینه سنگین ادامه جنگ در افغانستان، در 26 دلو 1367 ناگزیر به عقب نشینی از این کشور شدند.

آگاهان ومردم افغانستان مشکلات جاری وتداوم جنگ در این کشور را تاشی از کودتای ثور وتجاوز ارتش سرخ در 6 جدی 1358 می دانند.در کنار آن به این باور اندهیچ قدرتی نمی تواند افغانستان را اشغال نمایند. 

قاضی محمد حسن حقیار در تماس با رادیو دری گفت: جهاد ومقاومت مردم افغانستان همان طوری که باعث اضمحلال ارتش سرخ وپارچه شدن اتخاد شوروی سابق گردید هر قدرت دیگری که خیال پروراندن تجاوز و اشغال افغانستان را داشته باشد به سر نوشت ابرقدرت شوروی وقت مواجه خواهد شد.

حقیار تاکید کرد که غربی ها نیز در افغانستان شکست خورده اند چنانچه شمار بیشتر نیروهای امریکایی وهمپیمانان آن از افغانستان خارج شده اند.

6 جدی  ، روز تلخی در تاریخ سیاسی مردم افغانستان است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان ذبیح الله قریشی موجود است.

کلیدواژه