عقرب 22, 1402 16:20 Asia/Kabul

مسؤولین در بدخشان می‌گویند که «ایله رنگ» یا حاشیک ، گیاه طبی و صنعتی است که اکنون با کنده کاری و ریشه کشی از سوی مردم در حال نابودی قرار گرفته است.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری ،مسئولان در ولایت بدخشان می‌گویند این گیاه کوهی به اسم حاشیک یا ایله رنگ پس از آن مورد کندن کاری مردم قرار گرفته است که باشندگان در این ولایت با مشکل اقتصادی مواجه شدند، به گفته مسئولان در ولایت بدخشان اقدام بی پیشینه‌ای مردم به کندن کاری این گیاه طبی سبب شده تا نسل آن در حال انقراض قرار بگیرد.

شماری از باشندگان در بدخشان می‌گویند به دلیل فقر و تنگدستی، به کندن کاری این گیاه رو آورده اند که هر نفر روزانه تا 14 کیلو از این گیاه را از کوه‌های اطراف گردآوری و آن را به ارزش بیش از ۵۰۰ افغانی به فروش می‌رسانند و از این آدرس پول خوبی بدست می‌آورند.

به گفته باشندگان بدخشان علاوه بر گردآوری بی رویه‌ی این گیاه توسط مردم، روزانه این گیاه از فیض‌‌آباد مرکز این ولایت وکوتل انجمن ولسوالی کران و منجان به ولایت پنجشیر نیز قاچاق می‌شود و به بیرون از افغانستان انتقال داده می‌شود.

قاری فیض‌الرحمن ابراهیمی، رئیس ادارۀ حفاظت از محیط زیست چالش‌های محیط زیستی را در این ولایت را می‌پذیرد می‌گوید که آنان طی جلساتی با مقام ولایت و سایر نهادهای ملکی و نظامی در مرکز و ولسوالی‌های بدخشان هدایت ریاست الوزرا و سایر بزرگان  مبنی بر منع قرار دادن کندن‌کاری هر نوع گیاه طبی کوهی، شکار بی‌رویۀ حیات وحش و موجودات آبزی را تکثیر نموده‌اند، اما تا هنوز به‌گونۀ جدی متوقف نشده‌است.

 

کلیدواژه