عقرب 22, 1402 19:04 Asia/Kabul
  • نقش بندر چابهار در اتصال افغانستان به مسیر ترانزیتی آسیای مرکزی
    نقش بندر چابهار در اتصال افغانستان به مسیر ترانزیتی آسیای مرکزی

رسانه افغانستانی با بر شمردن مزایای بندر چابهار ایران برای افغانستان، نوشت که این بندر اقیانوسی می‌تواند افغانستان را به مسیر ترانزیتی آسیای مرکزی تبدیل کند.

به گزارش رادیو دری، پس از سفر هیات عالی‌رتبه حکومت طالبان به تهران و گفت وگوهای همه‌جانبه درباره گسترش روابط تجاری و توافق برای افزایش همکاری‌های ترانزیتی، به‌ویژه از طریق بندر چابهار، رسانه افغانستانی «عزم نیوز» مزایای این بندر اقیانوسی را برای افغانستان تشریح کرد.

عزم نیوز نوشت: بندر چابهار در جنوب شرق ایران به‌طور ویژه پس از اعمال محدودیت‌های مختلف پاکستان برای بازرگانان افغان و ایجاد مشکلات برای صادرات و واردات افغانستان از بندر کراچی به کشورهای منطقه و جهان، جایگاه ویژه‌ای برای افغانستان پیدا کرده است.

رسانه افغانستانی با بر شمردن فواید بندر چابهار اضافه می‌کند که بندر چابهار روابط ترانزیتی، اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی افغانستان را با هند نیز تقویت خواهد کرد.

عزم نیوز تأکید می‌کند، از سوی دیگر بندر چابهار یک بندر اقیانوسی مهم برای افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است که این کشورها را از طریق افغانستان به آب آزاد می‌رساند و این موضوع برای کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان که محصور در خشکی هستند، بسیار مهم است.

رسانه افغانستانی می‌افزاید: چابهار از نظر اقتصادی در مقایسه با بندر کراچی حدود 700 کیلومتر به پایتخت افغانستان نزدیکتر است، این نزدیکی هم از نظر هزینه ترانزیت و هم برای محصولات که به سرعت به مقصد می‌رسد، ضروری تلقی می‌شود.

بندر چابهار بندر صلح و دوستی میان کشورهای منطقه

کلیدواژه