عقرب 23, 1402 12:37 Asia/Kabul
  • تحلیل-هشدار پاکستان به تحصن کنندگان در مرز افغانستان
    تحلیل-هشدار پاکستان به تحصن کنندگان در مرز افغانستان

پلیس منطقه چمن پاکستان به تحصن کنندگان در مرز مشترک با افغانستان هشدار داد که به دلایل امنیتی به اعتراض خود پایان دهند یا اعتراض خود را به محل دیگری منتقل کنند.

پلیس پاکستان هشدار داده است، مسئولیت هر اتفاقی که پیش خواهد آمد به عهده معترضان است. پاکستان بیش از پک ماه پیش به مهاجرین غیر قانونی که عمدتا افغانستانی هستند یک ماه فرصت داد تا پاکستان را ترک کنند . دولت پاکستان یکی از دلایل بحران امنیتی در این کشور را ناشی از حضور مهاجرین غیر قانونی می داند. علاوه برای این دولت پاکستان حضور میلیونها مهاجر غیر قانونی را مسبب بحرانهای اجتماعی و انواع قاچاق و تاامنی می داند. از اینرو موکول شدن خروج مهاجرین غیر قانونی افغان به روزهای اخر هشدار و تجمع گسترده انان در نوار مرزی افغانستان را حرکتی برنامه ریزی شده برای وادار کردن پاکستان برای تجدید نظر در تصمیم خود و بازگشت مجدد مهاجرین غیر قانونی به این کشور می داند.

عباس فیاض کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

«دولت پاکستان براساس حق حاکمیت ملی خود پذیرایی و یا اخراج مهاجرین غیر قانونی را حق خود می داند و معتقد است افغانستان از شرایط ثبات و امنیت لازم برای بازگشت مهاجرین غیرقانونی برخوردار است و طالبان باید براساس حق حاکمیت خود بر سرزمین افغانستان، مهاجرین و شهروندان این کشور را بپذیرد».

انورالحق کاکر نخست وزیر موقت پاکستان تصمیم گرفته است، مسافران در دو سوی مرز مشترک با افغانستان فقط با پاسپورت و ویزا از گذرگاه‌ها عبور کنند و اعمال این تصمیم حق حاکمیت ملی پاکستان است و امری پذیرفته شده در روابط بین المللی است. اما طالبان اخراج مهاجرین غیر قانونی از پاکستان را نوعی تسویه حساب و در عداوت با این گروه می داند و مدعی است که پاکستان باید حساب مهاجرین را از روابط دو طرف جدا کند. این در حالی که پاکستان چنین ادعایی از سوی طالبان را فرار این گروه از مسئولیت پذیری در برابر شهروندان افغانستان می داند و برخی تحلیل ها را که معتقدند اخراج مهاجرین غیر قانونی بر روابط پاکستان و افغانستان تاثیر منفی دارد، رد و آنرا نوعی جوسازی سیاسی تلقی می کند.

محسن رویی صفت کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

«طالبان باید مسئولیت همه جوانب حاکمیتی در افغانستان را بپذیرد و با پذیرش مهاجرین غیر قانونی ضمن اینکه مسئولیت پذیری خود را در این خصوص نشان دهد، مهاجرین را نیز از نگرانی رها کند زیرا براساس قوانین بین المللی کشوری که دارای ثبات و امنیت است اتباع ان مهاجر تلقی نمی شوند».

در هر حال از دیدگاه پاکستان با حاکمیت طالبان در افغانستان، فرصت آن رسیده است تا مساله پناهجویان افغانی برای همیشه حل شود و اگر تلقی طالبان از این اقدام پاکستان نوعی تسویه حساب و عناد تلقی می شود طالبان باید بداند که تلاش برای مستقل شدن از موسس و حامی خود قطعا هزینه بردار است و از دیدگاه اسلام اباد تکیه زدن مجدد طالبان به قدرت در افغانستان و پشت کردن به پشتیبان خود به این معنا است که طالبان می تواند همه مشکلات خود را حل کند و اکنون با پذیرش مهاجرین باید این توان خود را نشان دهد.‌

هر چند مهمترین انتقاد و اعتراض پاکستان به طالبان حمایت این گروه از طالبان پاکستان است که به ادعای دولت این کشور طالبان پاکستان با استفاده از خاک افغانستان مدام به اهدافی در پاکستان حمله می کند به گونه ای که حملات تروریستی در پاکستان از زمان بازگشت مجدد طالیان به قدرت در بیش از دو سال گذشته صدها برابر افزایش یافته است.

 

کلیدواژه