عقرب 27, 1402 08:58 Asia/Kabul
  • تحلیل- چرخش سیاست خارجی پاکستان در قبال طالبان افغانستان
    تحلیل- چرخش سیاست خارجی پاکستان در قبال طالبان افغانستان

نخست وزیر پاکستان در اظهاراتی بی سابقه در خصوص تنش های اخیر این کشور با حکومت طالبان افغانستان گفت، تنها زمانی که یک حکومت مشروع و قانونی در افغانستان روی کار بیاید وضعیت روابط دو کشور بهتر خواهد شد.

به گزارش سایت خبری داون نیوز پاکستان ، در ادامه تنش های اخیر در روابط اسلام آباد و کابل ، انوار الحق کاکر نخست وزیر پاکستان در اظهاراتی بهبود روابط این کشور با حکومت طالبان افغانستان را ملزم به تشکیل دولت قانونی و مشروع در افغانستان دانست.

با توجه به اینکه پاکستان به همراه آمریکا، انگیس، عربستان و امارات  موسس طالبان در بیش از دو دهه پیش بوده است به رغم شکست طالبان در دوره اول حاکمیتش این گروه با حمایت پاکستان مجددا در افغانستان به قدرت برگشت اما در این مرحله طالبان خط متفاوتی از پاکستان را در حکمرانی در پیش گرفت و در اولین گام با پذیرایی از گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در برابر این کشور خط و نشان کشید . در این حال اسلام اباد طالبان افغانستان را مسبب حملات ترودیستی دز پاکستان دانست

"امین فرجاد" کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: " شاید پاکستان تصور هم نمی کرد طالبان افغانستان بخواهد در برابر اسلام اباد ژست استقلال بگیرد و برای پیشبرد سیاستهای خود از اهرم گروه تروریستی طالبان بر ضد اسلام اباد استفاده کند. با توجه به اینکه هنوز دولت اصلی در پاکستان بر سر کار نیامده است حاکمیت پاکستان که در راس ان آی اس ای سازمان اطلاعات ارتش پاکستان قرار دارد درصدد است موضع سختی را بر ضد طالبان افغانستان اعمال کند"

یکی از اهرم های سختی که دولت موقت پاکستان بر ضد طالبان افغانستان به کار برد اخراج مهاجران غیر قانونی بخصوص افغان از پاکستان است.انوار الحق کاکر نخست وزیر پاکستان در واکنش به اعتراض مقامات حکومت طالبان افغانستان به اخراج پناهجویان افغان از پاکستان اعلام کرد ، برنامه دولت اسلام آباد برای اخراج مهاجران غیرقانونی افغان از این کشور مطابق با قوانین بین المللی است.

واقعیت نیز این است که براساس قوانین بین المللی اتباع کشوری که دارای ثبات و امنیت است مهاجر تلقی نمی شوند.

از این رو نخست وزیر موقت پاکستان نیز اعتراض طالبان افغانستان را فرار از مسئولیتش در برابر شهروندان افغان می داند.

" سروش امیری " کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"استقبال و جایگیری مهاجرین در افغانستان آزمونی جدی برای طالبان است تا با مسئولیت پذیری نشان دهد که از توان اجرای وظایف خود برخوردار است. زیرا برخی از محافل منطقه ای و بین المللی طالبان را فاقد توانایی لازم جهت امور خاکمیتی می دانند"

در هر حال، انتقاد شدید و اخیر انوار الحق کاکر از حکومت طالبان در افغانستان در خصوص سوء استفاده گروه های تروریستی از خاک افغانستان نشان می دهد که پاکستان همچنان در مورد برخورد جدی طالبان افغانستان با گروه تروریستی تحریک طالبان تردید دارد به همین دلیل وی تاکید کرد اسلام اباد از کابل خواسته است میان روابط با پاکستان و گروه تروریستی تحریک طالبان (TTP) یکی را انتخاب کند.

به گونه ای که " کامران یوسف " تحلیلگر برجسته پاکستان نیز اظهارات اخیر مقامات این کشور را حاکی از ناامیدی دولت اسلام آباد از عملکرد طالبان افغانستان برای ریشه کنی معضل تروریسم تلقی می کند و براین اعتقاد است که پاکستان توقع اینکه طالبان افغانستان علیه منافع اسلام اباد عمل کند، نداشته است. از اینرو به نظر می رسد حاکمیت دولت موقت در پاکستان فرصت مناسبی را برای اسلام اباد فراهم کرده است تا پیش از استقرار دولت منتخب با شکل گیری پارلمان با طالبان افغانستان تسویه حساب کنند.

کلیدواژه