عقرب 27, 1402 20:29 Asia/Kabul

کارشناس ایرانی امور منطقه گفت: حکومت طالبان، انتظارات پاکستان را برآورده نکرد و این کشور دیگر امید چندانی به این گروه ندارد و حتی ممکن است که این اختلافات به برخورد نظامی میان طالبان و پاکستان منجر شود.

پیرمحمد ملازهی کارشناس ایرانی امور منطقه در گفتگو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: سیاست قبلی پاکستان در حمایت از طالبان در افغانستان به بن بست رسیده است چون وقتی که طالبان از کویته و پیشاور به افغانستان رفتند و قدرت را در دست گرفتند به انتظارات پاکستان پاسخ مثبت ندادند، چیزی که بر خلاف انتظار پاکستان بود.

وی تصریح کرد: پاکستان انتظار داشت که طالبان به خواسته های آنان پاسخ مثبت بدهد ولی نه تنها از سوی طالبان پاسخ مثبت داده نشد بلکه این گروه با حمایت از تی تی پی بر خلاف سیاست پاکستان عمل کرد.

این کارشناس ایرانی در ادامه افزود: پاکستان انتظار داشت که خط دیورند به عنوان مرز بین المللی از سوی طالبان به رسمیت شناخته شود که طالبان آن را قبول نکرد و انتظار دیگر پاکستان، کاهش نفوذ هند در افغانستان بود که این انتظار پاکستان هم برآورده نشد و در زمینه اقتصادی هم پاکستان از طالبان توقع داشت ترانزیت کالا بدون محدودیت و بدون تعرفه گمرکی از خاک افغانستان به سمت آسیای مرکزی انجام شود که این موضوع هم از سوی طالبان مورد قبول واقع نشد.

ملازهی بیان داشت: در نتیجه حکومت پاکستان متوجه شد که با قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، نتوانسته است به اهداف خود دست پیدا کند و برای همین نخست وزیر موقت پاکستان گفته است که حکومت طالبان مشروع نیست و این اظهارات در حالی است که تا کنون چنین تصور می شد که در پشت پرده، پاکستان برای به رسمیت شناسی حکومت طالبان دارد تلاش می کند ولی اکنون مشخص شد که پاکستان دیگر امید چندانی به طالبان ندارد و حتی ممکن است که این اختلافات به برخورد نظامی میان طالبان و پاکستان منجر شود.

وی در ادامه اظهار داشت: سیاستی که در حال حاضر دولت موقت پاکستان در مقابل حکومت طالبان در پیش گرفته است، سیاست ملی پاکستان است و ارتباطی با دولت موقت ندارد چون که سیاست اصلی در پاکستان به خصوص در مورد افغانستان توسط ارتش تعیین می شود و دولت موقت هم تابع همان سیاست ها است.

نخست وزیر دولت موقت پاکستان در تازه ترین اظهارات خود در مورد حکومت طالبان گفته است که مشکلات ما با افغانستان زمانی کاهش می یابد که کابل یک حکومت قانونی داشته باشد.

کاکر همچنین خاطرنشان کرده که با وجود اینکه در دو دهه گذشته میلیاردها دلار در افغانستان سرمایه گذاری شده اما یک حکومت مرکزی قوی ایجاد نشده است.

در همین حال ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات «انورالحق کاکر»، نخست وزیر موقت پاکستان تأکید کرد روابط افغانستان و پاکستان زمانی بهتر خواهد شد که افراد هوشیار در پاکستان روی کار آیند.

سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این اظهارات نخست وزیر پاکستان تأکید کرد که یک سیستم قانونی در افغانستان وجود دارد که مردم در کنار آن ایستاده‌اند.

مجاهد تصریح کرد حکومت کنونی افغانستان خواستار روابط خوب با همه کشورها به ویژه پاکستان است