عقرب 28, 1402 19:29 Asia/Kabul
  • بازدید رئیس‌جمهور ازبکستان از مناطق هم مرز با افغانستان
    بازدید رئیس‌جمهور ازبکستان از مناطق هم مرز با افغانستان

رئیس جمهور ازبکستان در حاشیه بازدید از یگان نظامی مرزی افغانستان، از پهپادهای شناسایی و ضربتی موسوم به بایراکتار( Bayraktar TB۲) در حال پرواز بازدید و بر اهمیت استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای تامین امنیت تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری، شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان، در بازدید از یک واحد نظامی در منطقه «سرخان‌دریا» هم مرز با افغانستان و همچنین پهپادهای شناسایی و ضربتی موسوم به «بایراکتار» (Bayraktar) بر اهمیت و توسعه بکارگیری هواپیماهای بدون سرنشین تاکید کرد.

وی اصلاحات گسترده در حال اجرا در بخش دفاعی کشور را عامل مهمی در افزایش کارایی رزمی نیروها و بهبود فعالیت بخش‌های نظامی-اداری عنوان کرد.

در یگان نظامی سرخان‌دریا واقع در مرز با افغانستان همه شرایط برای افزایش آمادگی رزمی نیروهای نظامی ایجاد شده است.

رئیس جمهوری ازبکستان در این بازدید، با شرایط ایجاد شده در یگان نظامی، تجهیزات نظامی و سلاح‌های مورد استفاده برای حفاظت از مرزها آشنا شد و مسائل مربوط به تولید آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پهپاد «بایراکتار تی‌بی۲» که توسط یک موتور حرارتی به حرکت درمی‌آید، توسط شرکت «بایکار ماکینا» ساخته شده است.

این پهپاد با ۱۲ متر طول و ۶.۵ متر عرض و ۶۵۰ کیلوگرم وزن، بسیار سبک‌تر از پهپادهای ساخته شده در دیگر کشورها از جمله فرانسه و ایالات متحده است و همین ویژگی باعث می‌شود که بتواند مدت بیشتری در هوا باقی بماند. در حال حاضر این پهپاد می‌تواند بیشتر از ۲۴ ساعت تا ارتفاع ۶۸۰۰ متری در هوا بماند.

همین ویژگی‌ها «بایراکتار تی‌بی۲» را به ابزار ایده آلی برای شناسایی نیز تبدیل کرده است.

این پهپاد همچنین می‌تواند تا چهار موشک هدایت‌شونده لیزری را زیر بال‌های خود حمل کند و همین موشک‌ها نیز کارایی قابل توجهی در برابر خودروهای زرهی، وسایل نقلیه حامل مهمات و حتی سربازان روسی داشته‌اند.

ایجاد منطقه تجاری مشترک در مرز ازبکستان و افغانستان

کلیدواژه