طالبان خطاب به سازمان ملل: هیچ کس اجازه دخالت در امور داخلی افغانستان ندارد
(last modified 1402-09-01T11:04:55+00:00 )
قوس 01, 1402 15:34 Asia/Kabul
  • طالبان خطاب به سازمان ملل: هیچ کس اجازه دخالت در امور داخلی افغانستان ندارد
    طالبان خطاب به سازمان ملل: هیچ کس اجازه دخالت در امور داخلی افغانستان ندارد

حکومت طالبان، در واکنش به ارزیابی اخیر سازمان ملل از اوضاع افغانستان اعلام کرد: امارت اسلامی هرگز اجازه مداخله در امور داخلی این کشور را به دیگران نخواهد داد.

به گزارش رادیو دری؛ طالبان در بیانیه ای تصریح کرد: حکومت آنها موظف به در نظرگرفتن ارزش‌های مذهبی و منافع ملی است و به هیچ فردی اجازه دخالت در امور داخلی این کشور را نخواهد داد.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: از زمان پایان جنگ، زنان افغان قادر به تضمین اساسی ترین حقوق خود بوده اند.

طالبان افزوده است: هم اکنون حدود ۲۳.۴ درصد کارمندان دولت را زنان تشکیل می دهند و تعداد قابل توجهی از زنان افغان به عنوان رهبران در کسب و کارها، بازرگانی و بخش های تولیدی مشارکت می کنند.

در ارزیابی اخیر ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل از اوضاع افغانستان آمده است: «حقوق اساسی زنان و دختران از جمله حق تحصیل و کار، حضور در جامعه و مشاغل سیاسی نه تنها از الزامات پایه‌ای دولت است، بلکه برای ساختن ظرفیت توسعه دراز مدت، رشد اقتصادی، صلح و امنیت ضروری است».

در ادامه این ارزیابی تصریح شده است: «هرگونه ادغام مجدد رسمی افغانستان به سامانه‌ها و موسسات جهانی نیاز به مشارکت و رهبری زنان افغانستان دارد و سپردن کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل و سایر تعاملات جهانی با طالبان بدون حضور زنان افغانستان در سطح رهبری حکومت در این کشور ممکن نیست.»

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان بسیاری از دختران و زنان از حق تحصیل محروم و زنان نیز با محدودیت هایی در کار  مواجه شدند؛ باوجود این طالبان همواره معتقد است در چارچوب قوانین اسلامی به حقوق زنان احترام می گذارد.

مقام سازمان ملل متحد: وضعیت زنان افغانستان زنگ خطری برای همه‌ زنان است

هشدار عفو بین‌الملل درباره بازداشت فعالان مدنی حقوق زنان در افغانستان

کلیدواژه