قوس 02, 1402 17:28 Asia/Kabul
  • محقق: طالبان بخشی از جنگ تمدنی آمریکا در منطقه است
    محقق: طالبان بخشی از جنگ تمدنی آمریکا در منطقه است

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان گفت: بازگشت طالبان به قدرت، بخشی از پازل «جنگ تمدنی امریکا» در منطقه است.

 به گزارش رادیو دری؛ محمد محقق امروز در نشست مخالفان طالبان در مسکو با اشاره به نظریه مشهور ساموئل هانتینگتون موسوم به «برخورد تمدن‌ها» اظهار کرد: امریکا در حال نبرد با چهار تمدن اسلامی، روسی، چینی و هندی در همسایگی افغانستان است و بازگشت طالبان به قدرت بخشی از پازل این جنگ تمدنی آمریکا علیه چهار تمدن شرقی است.

عضو شورای رهبری جبهه مقاومت ملی برای نجات افغانستان با اشاره به اظهارات شیرمحمد عباس استانکزی معین سیاسی وزارت خارجه طالبان که گفته بود این گروه مذاکرات پنهانی با امریکا را در سال ۲۰۰۷ شروع کرد افزود: برگشت طالبان به قدرت همانند ۳۰ سال قبل در توافق با امریکا صورت گرفت.

 محقق، سیاست امریکا در قبال افغانستان را نوعی «بازی دوگانه» خواند و گفت: این بازی دوگانه امریکا قابل اعتماد نیست.

 وی ادعا کرد: به‌رغم اینکه مسوولان امریکایی، به زبان، مواضع ضدطالبانی دارند، اما امور طالبان  را ماموران استخباراتی امریکا از هتل سرینای کابل کنترل می‌کنند و طالبان  نیزاز پول امریکا برای تقویت خود استفاده می‌کند.

محقق تاکید کرد: شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، حق مبارزه مسلحانه میدانی  را برای خود محفوظ نگه داشته است و می‌تواند در تغییر وضعیت، نقش ایفا کند.

نشست مسکو با میزبانی سرگئی میرونوف رئیس حزب روسیه عادل برگزار شده است که روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دارد.

 آغاز نشست مسکو درباره افغانستان با حضور مخالفان طالبان

 

کلیدواژه