قوس 02, 1402 17:41 Asia/Kabul
  • فضای اجتماعی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، زنان را به سمت خانه نشینی کامل پیش می برد

فعال ایرانی حقوق زنان تاکید کرد: فضای اجتماعی مجازی فعلی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان برای زنان افغانستان ناامن شده و آنان را به سمت خانه نشینی صد درصدی پیش می برد.

فاطمه اشرفی رئیس انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی) در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد گزارش نهاد انگلیسی موسوم به "پروژه افغان ویتنس" مبنی بر اینکه خشونت ها علیه زنان افغان در فضای مجازی از زمان به قدرت رسیدن طالبان سه برابر شده و این فضای سمی فعالان سیاسی زن را وادار به سکوت کرده، اظهار کرد: مساله خشونت علیه زنان در افغانستان همواره وجود داشته اما در دوره جمهوریت تلاش زیادی برای اصلاح نگرش های اجتماعی و بالابردن جایگاه و موقعیت زنان در داخل افغانستان انجام شد.

وی افزود: قوانین مختلفی برای پیشگیری از هر گونه تعرض، آسیب و خشونت علیه زنان در سطوح مختلف فردی، اجتماعی، روانی، اقتصادی و جنسیتی تدوین شد و دستورالعمل ها و رویه های خوبی روی دست گرفته شده بود تا فرهنگ اجتماعی تا حدی تغییر پیدا کرده و رویه ای به نفع جامعه زنان اتخاذ شود.

به گفته رئیس انجمن حامی اما بعد از تغییراتی که در افغانستان اتفاق افتاد و طالبان به عنوان یک جریان یکسو نگر در افغانستان روی کار آمد که از گذشته ها باورهایی نسبت به موضوع زنان داشته که با باورهای دنیای اسلام و دنیای معاصر مغایرت داشته و دارد، شاهد به حاشیه رفتن و حذف فیزیکی اجتماعی و سیاسی زنان در تمام عرصه ها هستیم و دنیا همچنان با بهت و حیرت نسبت به این تصمیم غیر خردمندانه می نگرد.

اشرفی اظهار کرد: سیاست غالب در ارزش ها و نظام حاکمیتی طالبان حذف حداکثری زنان از عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است چنانکه از اولین اقداماتی که انجام داد حذف زنان و دختران از آموزش و سایر عرصه های اجتماعی و شغلی بود، این تصمیم کلانی که طالبان گرفته نیاز به یک مشارکت و هم نوایی اجتماعی دارد و طالبان برای اینکه سیاست خود را تثبیت کنند نیاز به فضا و ارزش های اجتماعی دارند که از آن حمایت کند و این فضای اجتماعی اکنون د رفضای مجازی داخل افغانستان قابل مشاهده است.

این فعال حقوق زنان بیان کرد: این فضای اجتماعی مجازی در گذشته هم وجود داشت اما موانع پیشگیرنده این رفتارهای خشونت آمیز علیه زنان هم وجود داشت در حالیکه اکنون نظام پیشگیرانه برای کنترل و جلوگیری رفتارهای غلط اجتماعی وجود ندارد و آن فرهنگ غلط اجتماعی که برداشت های نادرستی نسبت به جنس زنان داشت در حال رونما شدن بیشتر است.

اشرفی گفت: سیاست غالب نظام طالبان در مورد زنان حذف آنان است و برای اینکه این سیاست خود را مشروع جلوه دهد تلاش می کند موج اجتماعی را به نفع خود پیش ببرد. این موج اجتماعی در گذشته به انحاء مختلف کنترل می شد و حتی جرم انگاری شده بود اما در سال های اخیر نه تنها پیشگیری و جلوگیری نمی شود بلکه به آن دامن زده می شود و یا حداقل در برابر این فضای اجتماعی پیش رونده سکوت شده است.

این کارشناس اجتماعی عنوان کرد: این سیاست سازمان یافته حذف زنان از عرصه های اجتماعی برای اینکه خود را مقبول نشان دهد نیاز به یک حمایت اجتماعی دارد و اگر کسی بخواهد از حقوق زنان دفاع کند نظام طالبان با استناد به این فضای اجتماعی اعلام می کند که مردم این را می خواهند و به دنبال آن است که برای تصمیم ناخوشایند و اشتباه خود یک پایگاه اجتماعی بسازد.

وی اضافه کرد: به این ترتیب فضای اجتماعی که جزء حداقل امکانات باقی مانده برای زنان در داخل افغانستان است برای آنان ناامن و این حضور حداقلی زنان هم محدود می شود و وضعیت به سمتی پیش می رود که شاهد خانه نشینی صد درصدی زنان در داخل افغانستان باشیم.

 

کلیدواژه