قوس 06, 1402 12:51 Asia/Kabul
  • تحلیل-انتظارها از یازدهمین دور گفتگوهای امنیتی هرات در تاجیکستان
    تحلیل-انتظارها از یازدهمین دور گفتگوهای امنیتی هرات در تاجیکستان

یازدهمین دور "مذاکرات امنیتی هرات" امروز با حضور نمایندگان گروه‌های سیاسی افغانستان در دوشنبه آغاز شده که جهان همچنان به دنبال راهکاری برای برقراری ثبات در این کشور است.

به گزارش رادیو دری؛ "داوود مرادیان" رئیس موسسه مطالعات راهبردی افغانستان در نشستی خبری در دوشنبه تصریح کرد: "برای نمایندگان طالبان نیز دعوت‌نامه حضور در این مذاکرات ارسال شده است؛ اما حضور آن‌ها در این نشست معلوم نیست".

این دیپلمات افغانستانی همچنین افزود:"در نشست دوشنبه درباره موضوعات مهم افغانستان از جمله گفتگوی ملی برای توسعه دموکراسی، برابری جنسیتی، کمک های بشردوستانه به مردم این کشور، بازگشت به اسلام متمدن و مردمی و همبستگی با همسایگان، رایزنی خواهد شد".

سابقه برگزاری نشست امنیتی هرات به سال 2012 میلادی باز می گردد. در یک دهه گذشته، این نشست هر سال یکبار در هرات برگزار می شد. اما پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان و فراهم نبودن شرایط برگزاری این نشست و نشست های مشابه در هرات، دهمین اجلاس امنیتی هرات نیز در شهر دوشنبه برگزار شده بود.

دولت تاجیکستان حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و همواره خواستار تشکیل دولتی فراگیر را در این کشور شده است. با توجه به این واقعیت، برگزاری دو دوره نشست امنیتی هرات در این کشور قابل تامل است. با وجود این، تفاوت برگزاری نشست امنیتی هرات در تاجیکستان با اجلاس‌های منطقه ای و بین المللی در مورد افغانستان این است که ماهیت و ساختار نشست امنیتی هرات کارشناس محور و متشکل از نخبگان سیاسی و علمی از کشورهای منطقه و خود افغانستان هستند. پیش از این ، در نشست های امنیتی هرات ، عمدتا" سیاستمداران وابسته به دولت کابل و سیاستمداران مستقل مشارکت می کردند.

با وجود آن که برخی محافل سیاسی در افغانستان و منطقه بر این باورند که افراد شرکت کننده در نشست امنیتی هرات در تاجیکستان عمدتا از افراد دولت قبلی افغانستان هستند، اما در زمینه برگزاری این گونه نشست ها، آن چه حائز اهمیت قلمداد می شود، این واقعیت است که نخبگان و کارشناسان مسایل افغانستان با خرد جمعی و اجماع فکری بتوانند راه حلی را برای کمک به حل مشکلات مردم ستمدیده افغانستان بیابند. "شریفی پور" یک کارشناس مسایل سیاسی افغانستان معتقد است:

"تجربه تاریخی تحولات افغانستان نشان می دهد که این کشور با انحصارگرایی نه تنها قابل اداره نیست، بلکه حل مشکلات و مسایل آن نیز نیازمند وحدت نظر و همدلی همه جریان‌های سیاسی و قومی و مذهبی در افغانستان است و هر نشستی که به ایجاد مفاهمه در این خصوص کمک کند، مهم تلقی می شود".

به هر حال هر نشستی که بتواند بیانگر توجه محافل منطقه ای و بین المللی به مساله افغانستان باشد و نشان دهد این کشور فراموش نشده، قابل توجه و اهمیت است و تردیدی نیست مشکلات جاری در افغانستان نه تنها به مردم این کشور آسیب وارد می کند ، بلکه با انتقال این مشکلات به کشورهای همسایه و منطقه، کشورهای همسایه افغانستان را نیز با چالش های ملموس و غیرقابل قبول مواجه خواهد ساخت.

افزایش روند مهاجرت‌ها و قاچاق انواع مواد مخدر، انسان و سلاح از جمله چالش‌های جدی ناشی از ادامه بحران در افغانستان است که امنیت مرزها و امنیت اجتماعی کشورهای همسایه افغانستان را تحت تاثیرات منفی قرار می دهد. کشورهای همسایه افغانستان از جمله جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان نگران ترانزیت تروریسم از افغانستان هم هستند زیرا یکی از اهداف مهمی که برای امریکا و متخدانش پس از خروج از افغانستان قابل تصور بوده است ، تلاش برای انتقال باقیمانده گروه تروریستی داعش به افغانستان و سازماندهی دوباره آنان به منظور اعزام به مرزهای چین و ناامن کردن آسیای مرکزی و همسایگان افغانستان بوده است.

در این شرایط ، چنین به نظر می رسد مقام های طالبان در این زمینه ، سکوت نسبی را بر مقابله با جریان های تروریستی- تکفیری ترجیح داده اند. به نظر می رسد که رهبران طالبان در زمینه ناامن سازی مرزهای کشورهای همسایه افغانستان، با آمریکا و متحدانش همسو و همنظر هستند. این در حالی است که طالبان وعده داده است که مانع از فعالیت جریان های تروریستی در افغانستان شود و اجازه نخواهد داد از خاک این کشور امنیت کشورهای همسایه تهدید شود.

برگزاری نشست امنیتی هرات در تاجیکستان و دیگر نشست‌های مشابه در دیگر کشورهای جهان، اگر به یافتن راهکاری به منظور پایان دادن به مشکلات داخلی و منطقه ای افغانستان بینجامد، می تواند دارای اهمیت تلقی شود. در واقع، برگزاری نشست های امنیتی پیرامون مشکلات دولت‌گرایی و حل مشکلات مردم افغانستان در هر نقطه ای از جهان مهم است. مشروط بر آن که از مشکلات مردم این کشور ستمدیده بکاهد.

کلیدواژه