جدی 06, 1395 23:49 Asia/Kabul
  • بسیج مردمی علیه داعش در ولایت ننگرهار

پس از اعلام گسترش فعالیت افراد وابسته به گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، ۵۰۰ نیروی بسیج مردمی در پوسته های ولسوالی پچیراگام این ولایت مستقر شدند.

ولایت ننگرهار افغانستان اخیرا به پناهگاه‌ افراد گروه تروریستی داعش تبدیل شده است . به گفته ظاهر قدیر نماینده ننگرهار در مجلس نمایندگان افغانستان ، گروه تروریستی داعش درصدد ورود به منطقه استراتژیک "تورا بورا" در ولسوالی "پیچراگام" ولایت ننگرهار است .

استقرار پانصد تن از نیروهای مردمی در پوسته های ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار ، می تواند نوید بخش تصمیم مردم افغانستان برای ایفای نقش موثر در مقابله با ناامنی وخشونت در این کشور باشد.

ولایت ننگرهار به ادعای فرماندهان ارشد نیروهای خارجی مستقر در افغانستان ، برای داعش اهمیت ویژه ای دارد و داعش می کوشد ننگرهار را به پایگاه منطقه ای خود تبدیل کند. درسالهای اخیر ، تحرکات داعش درننگرهار بیش از سایر ولایات افغانستان بوده است. به هعمین دلیل نمایندگان ولایت ننگرهار در مجلس افغانستان خواستار توجه بیشتر دولت کابل به مسائل امنیتی به خصوص  فعالیت های داعش در ننگرهار هستند .

ضعف سیستم امنیتی افغانستان و انتقادها از عملکرد نهاد های تامین کننده امنیت در این کشور موجب شده است مردم در مناطق مختلف افغانستان ، به مشارکت در مبارزه با تروریسم روی آورند. این اندیشه درمیان مردم افغانستان در حال گسترش است که برای تامین موثر امنیت و با توجه به محدودیت های دولت این کشور ، گروه های مردمی باید در کنار نیروهای ارتش و پلیس افغانستان ، به مبارزه با تروریسم و خشونت شتاب بخشند. تجربه تاریخی افغانستان در شکست دادن ارتش سرخ شورودی در سال 1979 که بر اساس مشارکت همه گروه های قومی،مذهبی و سیاسی در مبارزه با اشغالگران حاصل شد ، الگویی برای امروز افغانستان است تا باردیگر به استفاده از ظرفیت های مردمی در مقابله با تروریسم روی آورد.

البته جذب مشارکت مردم و ترغیب آنان به همکاری با نیروهای ارتش و پولیس افغانستان برای بازگرداندن صلح و ثبات به این کشور ، نیازمند مدیریت این مسئله شامل بررسی راههای ترغیب مردم به حضور در روند تامین امنیت و تقویت و تداوم آن است که مشارکت گروه های مردمی از وضعیت پراکنده ، به انسجام و یکپارچگی برسد.

اگر دولت افغانستان بتواند انگیزه لازم را برای حضور مردم این کشور در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت ایجاد کند ، می تواند با استفاده از ظرفیت عظیم بسیج مردمی ، اقتدار ملی  در مهار افراط گرایی را در این کشور به نمایش بگذارد.

کلیدواژه