قوس 06, 1402 17:32 Asia/Kabul
  • در روز نخست نشست امنیتی هرات چه گذشت؟
    در روز نخست نشست امنیتی هرات چه گذشت؟

سخنرانان نشست گفت وگوهای امنیتی هرات عملکرد آمریکا و ناتو در قبال افغانستان را نکوهش کردند و خواستار همکاری بین المللی برای اصلاح اوضاع این کشور شدند.

به گزارش رادیو دری، یازدهمین نشست دو روزه «گفت‌وگوی امنیتی هرات» به ابتکار مرکز مطالعات افغانستان و منطقه و با حضور 200 نفر از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی افغان، سفرا و دیپلمات‌های خارجی و نمایندگان نهادهای مطالعاتی و دانشگاهی کشورهای مختلف در شهر دوشنبه تاجیکستان آغاز شد.

قاسم‌شاه اسکندراف رئیس مرکز مطالعات افغانستان و منطقه در تاجیکستان در افتتاح این نشست دو روزه گفت هدف از این اقدام، بحث و گفت‌وگوهای کارشناسی به منظور پیدا کردن راه‌کارهای حل و فصل مشکل افغانستان از طریق مسالمت‌آمیز است.

«رنگین دادفر اسپنتا» رئیس شورای مشورتی موسسه مطالعات استراتژیک افغانستان و وزیرخارجه سابق، در این نشست، نگاه جامعه جهانی به حل قضیه افغانستان را غیرمنصفانه خواند و گفت: در هیچ نشستی که در رابطه با افغانستان دایر شده طرح موثری برای این معضل ارائه نشده است.

اسپنتا قدرت گرفتن طالبان را نتیجه ناکارایی جمهوری اسلامی افغانستان و در پسامد دگرگونی‌های ساختاری در نظام سیاسی بین‌الملل و ایجابات نوین استراتژیک در سطح دنیا ارزیابی کرد و از ایالات متحده و ناتو خواست سهم خود را در عواقب پس از خروج از افغانستان بپذیرند.

وی بر نقش همسایه‌های افغانستان نیز تاکید کرد و اظهار داشت: تا زمانی در افغانستان صلح واقعی برقرار نشود، کشورهای منطقه احساس ثبات و آرامش واقعی پیدا نخواهند کرد و نیز گذشته از آن، بدون کمک کشورهای همسایه، افغانستان هم نمی‌تواند به صلح واقعی دست پیدا کند.

مشاور شورای امنیت ملی سابق افغانستان همچنین همکاری بین‌المللی را برای «اصلاح وضعیت» افغانستان خواستار شد.

رحمت‌الله نبیل رئیس سابق امنیت ملی افغانستان هم در دوشنبه مدعی شد گزارش‌هایی در دست دارد که نشان می‌دهد «گروهی از طالبان در حال بررسی چگونگی دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی هستند.»

نبیل گفت: ممکن است طالبان این سلاح‌ها را از پاکستان تهیه کنند یا به مهندسان برای به دست آوردن آن پول بپردازند.

اسماعیل خان فرمانده پیشین جهادی هم در دوشنبه گفت: افغانستان تحت تسلط طالبان با «چالش بزرگی» روبه‌برو است و این چالش «منطقه و جهان» را نیز در بر گرفته است.

به گفته او، گردانندگان «توافقنامه یک جانبه دوحه» از عملکرد خود در سپردن قدرت به طالبان پشیمان هستند و اکنون همه متوجه شده‌اند که این گروه نه‌تنها تغییر نکرده‌ بلکه نسبت به گذشته سختگیرتر هم شده‌ است.

در همین حال بشرا گوهر، یک عضو پیشین مجلس نمایند‌گان پاکستان در نشست گفت وگوهای امنیتی هرات در دوشنبه گفت اگر جهان «واقعا به ممنوعیت ها و محدودیت‌های طالبان علیه زنان اهمیت می‌داد»، باید سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی در افغانستان «وضعیت اضطراری» اعلام می‌کردند.

شکریه بارکزی عضو مجلس نمایندگان حکومت پیشین و محسن داور عضو پارلمان پاکستان نیز از دیگر سخنرانان روز نخست نشست امنیتی هرات که در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار می‌شود بودند.

این نشست روز سه شنبه هفتم قوس نیز ادامه خواهد داشت.

 

کلیدواژه