مخالفت افغانها با نشست مسکو
(last modified 1395-10-07T05:09:39+00:00 )
جدی 07, 1395 09:39 Asia/Kabul
  •    مخالفت افغانها با نشست مسکو

حکومت افغانستان از نشست مسکو ابراز نگرانی کرده و مجلس و بسیاری از مردم این سرزمین آن را مداخله آشکار در امور داخلی کشور شان می دانند.

به گزارش حبرنگار رادیو دری، امروز سه شنبه روسیه ،چین و پاکستان در مسکو گرد آمده تا بدون حضور افغانستان دراین نشست اوضاع امنیتی این کشور را مور بحث وگفتگو قرار می دهند.

نشست مسکو در خصوص اوضاع امنیتی افغانستان در حالی برگزار می شود که در نسشت مسکو از افغانستان دعوت نشده است .

 کارشناسان و آگاهان سیاسی افغان می گویند در نشستی که افغانها حضور نداشته و پاکستانی ها درآن نشست نقش داشته باشند قطعا به سود افغانستان نتایجی در قبال نخواهد داشت .

به باور این دسته از کارشناسان ، پاکستان همواره به زیان افغانستان بوده و با تبانی قدرت های غربی تلاش دارند تا افغانستان ناامن باشد که ایجاد طالبان و داعش و حمایت آنها از سوی اسلام آباد مبین این حقیقت است. 

 خروتی از کارشناسان سیاسی افغان در این باره می گوید به علت مخالفت پاکستان با افغانستان نمی شود از این نشست تصور مثبتی داشت.

پارلمان افغانستان در نشست عمومی خود ضمن مخالفت با نشست مسکو، این نشست را مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان ارزیابی کردند.

در همین حال، مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان از نشست مسکو ابراز نگرانی کرد .

پیش از این مشرانوجرگه یا مجلس سنا افغانستان در نشست عمومی ، مخالفت خود را با این نشست ابراز کرده و  تاکید کرد که هر نشستی در خصوص افغانستان بدون حضوراین کشور مورد تایید این مجلس قرار نخواهد گرفت و مجلس سنا به اتفاق آرا ، نشست مسکو را خلاف عرف و موارین دیپلماتیک بین کشورها ارزیابی کردند.

 گفته می شود چین و مسکو بنا برنگرانی هایی که از جضور داعش در برخی مناطق افغانستان دارند می خواهند تا اوضاع امنیتی افغانستان را مورد ارزیابی قراردهند.

این در حالی است که اعضای مجلس افغانستان از ورود برخی از اعضای شورای کویته به ولسوالی مارجه در ولایت هلمند خبر داده که مشغول آموزش های نظامی هستند .

فرهاد عظمیی عضو مجلس سنا نیز از بستر سازی برای داعش در برخی مناطق شمال افغانستان پرده برداشت.