قوس 11, 1402 13:08 Asia/Kabul
  • تحلیل-تداوم حملات تروریستی در هرات افغانستان و پرسش های بی پاسخ
    تحلیل-تداوم حملات تروریستی در هرات افغانستان و پرسش های بی پاسخ

در حالی که چند روزی از وعده مقامات محلی طالبان در هرات و همچنین کابل نشینان در مورد تامین امنیت مردم افغانستان به خصوص شیعیان و علمای آنان نمی گذرد هرات باردیکر شاهد حملات تروریستی به شعیان و ترور دو تن از عالمان دینی شیعیان بود.

در هفته های اخیر حمله به شیعیان به ویژه علمای دینی در ولایت هرات افزایش یافته و آنچه که بیشتر باعث نگرانی جامعه افغانستان است ترورهای هدفمند و حذف فیزیکی علمای دینی است به گونه ای که ۲۳ نوامبر افراد مسلح ناشناس در مرکز شهر هرات دو تن از علمای شیعه را ترور کردند.

اگر چه مقامات محلی طالبان وعده جلوگیری از تکرار این گونه حملات را داده اند اما تروریست ها بلافاصله با تکرار جنایت خود در ولایت هرات تلاش کردند نشان دهند که طالبان در تامین امنیت مردم افغانستان ناتوان است و همچنان جوخه های مرگ می توانند اقدام به ترور و ایجاد ناامنی و جو وحشت کنند. نجمه اقبال کارشناس مسایل امنیتی و راهبردی در این باره می گوید:

"تروریست ها با تداوم قتل های هدفمند دو هدف اساسی را در افغانستان دنبال می کنتد اول اینکه قدرت و توان طالبان را برای برقراری امنیت مردم افغانستان به چالش بکشند دو اینکه افغانستان را به سمت جنگ مذهبی داخلی سوق دهند. اگر چه در خبرها تروریستها افراد ناشناس معرفی می شوند اما به سختی می توان پذیرفت که طالبان این افراد را نمی شناسد و یا ناتوان از شناسایی انان است".

چنانچه گزارش منابع محلی در هرات مبنی بر این که هشت تن در مسیر شهرک شهدا و شهرک سبز در ناحیه ۱۳ شهری ولایت هرات تیرباران شدند، صحت داشته باشد که حتما دارد نمره به شدت منفی در کارنامه مسئولان امنیتی طالبان در ولایت هرات است. زیرا ترورها تقریبا در یک منطقه صورت گرفته و همچنان ادامه دلرد. در این حمله تروریستی پنج تن شهید و سه تن دیگر به شدت زخمی شدند. گفته می شود که تیراندازی از داخل یک ماشین به سمت یک سه چرخ حامل دو تن از علمای شیعه همراه با خانواده های شان صورت گرفته است.

در دهه های گذشته که افغانستان درگیر مسایل داخلی و حتی اشغال بوده هیچ گاه این کشور به سمت جنگ و یا درگیری مذهبی سوق پیدا نکرد و همواره درگیریها منشا و ریشه قومی داشته است. بنابراین از زمان بازگشت مجدد طالبان به حاکمیت در افغانستان در بیش از دو سال گذشته عمده اهداف حملات تروریستی در این کشور اماکن مذهبی و علمای دینی بوده است که بیانگر فعالیت جریان های سازمان یافته دهشت افکن است که عمده ریشه و منشا انان خارج از افغانستان است. سید عیسی مزاری کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

"مردم افغانستان چه شیعه و چه سنی همواره زندگی مسالمت امیزی داشته اند و به هیچ عنوان اجازه نداده اند که دشمنان افغانستان بخواهند در این روند خلل ایجاد کنند. اما روبکرد تروریست ها در سال های اخیر حمله به اماکن مذهبی و علمای دینی بیانگر ورود یک جریان تروریستی و خشونت طلب به افغانستان است که اگر طالبان هر چه سریعتر انها را شناسایی و نابود نکند بیش از پیش امنیت این کشور را تهدید خواهند کرد".

در هر حال در تازه ترین حمله تروریستی درهرات، محمد محسن حامدی امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و محمدتقی صادقی امام جماعت مسجد رسول اعظم(ص) به شهادت رسیدند که بی توجهی طالبان به مساله امنیت علما و اماکن مذهبی، بیش از پیش می تواند وعده طالبان را برای تامین امنیت مردم و شناسایی عاملان ترور با تردید مواجه کند. طالبان که خود را گروهی قدرتمند در مواجه با تحرکات تروریستی می داند در هفته های اخیر نشان داده است که دارای ضعف های گسترده در این خصوص است و چنانچه طالبان در سطوح ملی و محلی نتواند مانع از تداوم فعالیت گروه های تروریستی شود توان این گروه را برای حکمرانی در افغانستان به شدت زیر سوال می برد و می تواند در نگاه جامعه بین المللی جهت شناسایی بین المللی حاکمیت طالبان هم نمره به شدت منفی داشته باشد.

از اینرو مردم افغانستان انتظار دارند حکومت طالبان با عمل به وعده خود با شناسایی و دستگیری عوامل ترور امنیت و آرامش را به جامعه افغانستان بازگرداند. در غیر این صورت دست هایی در کار است تا به جنگ فرقه ای و مذهبی در افغانستان دامن بزنند که در صورت گسترش دامنه آن، کنترل وضعیت به مراتب برای طالبان سخت تر خواهد بود.

طالبان: حمله تروریستی هرات جنایتی نابخشودنی است

تلاش برای بازداشت عاملان حمله تروریستی هرات آغاز شده است

کلیدواژه