قوس 11, 1402 17:04 Asia/Kabul
  • انتقاد یوناما از قطع کمک‌ به افغانستان برای جبران خسارت تغییرات اقلیمی
    انتقاد یوناما از قطع کمک‌ به افغانستان برای جبران خسارت تغییرات اقلیمی

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از قطع کمک‌های مالی به افغانستان برای جبران بحران تغییرات اقلیمی انتقاد کرد.

به گزارش رادیو دری، کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به کوپ ۲۸ (8COP2) بدون دعوت از نماینده افغانستان از پنج‌شنبه هفته جاری در امارات متحده عربی در حال برگزاری است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، روز شنبه با صدور بیانیه ای تاکید کرد کمک‌های مالی برای رسیدگی به تغییرات اقلیمی در افغانستان تا حدودی به حالت تعلیق درآمده است.

یوناما در این بیانیه نوشت: «صدای شهروندان افغانستان هنوز در مجامع جهانی شنیده نمی‌شود.»

رزا اوتونبایوا نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان خواستار توجه طرف‌های ذی‌ربط به بحران تغییرات اقلیمی در افغانستان به دور از ملاحظات سیاسی شد.

این مقام سازمان ملل متحد گفت: «یوناما بارها اشاره کرده است که کاهش تأثیر و سازگاری با تغییرات اقلیمی و ایجاد انعطاف‌پذیری در افغانستان نمی‌تواند منتظر بماند. همه طرف‌های ذی‌ربط باید به‌ شکلی سازنده به نفع مردم افغانستان و به دور از ملاحظات سیاسی وارد عمل شوند.»

اوتونبایوا گفت: «آگاهی از چالش‌های جدی تغییرات آب و هوایی در افغانستان در حال افزایش است اما «آگاهی» به تنهایی نمی‌تواند تاب‌آوری در برابر وضعیت را ایجاد کند.»

حکومت طالبان هم از دعوت نشدن نماینده خود در این نشست انتقاد کرد.

اداره ملی محیط زیست افغانستان با اشاره به آسیب‌پذیری این کشور در برابر تغییرات اقلیمی، دعوت نشدن نماینده طالبان به این نشست را "جفا و ظلم بزرگ" خواند.

روح الله امین رییس تغییر اقلیم اداره ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان روز شنبه گفت که با وجود تلاش‌های اداره محیط زیست این نشست بدون حضور نماینده افغانستان برگزار شد و سازمان ملل موضوع بشری را با سیاست یکی ساخته است.

وی افزود: حضور نداشتن نماینده افغانستان در نشست کوپ ۲۸ به معنای محروم کردن مردم افغانستان از حقوق محیط زیستی و فرصت های موجوده مالی از تغییرات اقلیمی است.

طالبان: یوناما موانع در مسیر کمک رسانی به افغانستان را رفع کند

کلیدواژه