قوس 11, 1402 20:44 Asia/Kabul
  • فایق خواستار ایجاد مکانیزم مشروط برای اجرای توصیه‌های سینیرلی اوغلو شد
    فایق خواستار ایجاد مکانیزم مشروط برای اجرای توصیه‌های سینیرلی اوغلو شد

سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد ایجاد مکانیزم مشخص و مشروط برای اجرای توصیه‌های هماهنگ کننده ویژه این سازمان در افغانستان را خواستار شد.

به گزارش رادیو دری، نصیراحمد فایق روز جمعه در صفحه اکس خود نوشت که از گزارش ارزیابی‌کننده مستقل که بر نیاز به تعامل بین‌المللی منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و ساختاریافته‌تر با درک روشنی از نتایج و تعهدات همه طرف‌ها از طریق یک نقشه راه مبتنی بر عملکرد تأکید می‌کند، استقبال می‌کند.

فایق  تاکید کرده که یک رویکرد محتاطانه و مشروط برای حفاظت از منافع مردم افغانستان و جلوگیری از عواقب ناخواسته‌ای که می‌تواند اصول عدالت، حقوق بشر و هنجارهای بین‌المللی را تضعیف کند، ضروری است.

فریدون سینیرلی‌اوغلو هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان اخیرا در نشستی با نمایندگان کانادا، بریتانیا و قطر در سازمان ملل متحد درباره گزارش خود مبنی بر ارزیابی وضعیت افغانستان، توضیح داد.

سینیرلی‌اوغلو در این نشست که نصیراحمد فایق نیز از جمله حاضران آن بود در ارزیابی که به سفارش شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام داده بود گفت: طالبان خواستار شناسایی به‌عنوان حکومت افغانستان است و انجام این کار نیازمند پذیرش تعهدات افغانستان در کنوانسیون‌های بین‌المللی و اقدامات نشان دهنده حسن نیت در رعایت آن‌ها از طریق سیاست، قانون‌گذاری و عمل است.

وی افزود: نشان دادن این‌که مقام‌های دفاکتو (طالبان) تعهدات معاهده‌ افغانستان را تحت قوانین بین‌المللی به رسمیت می‌شناسند و قادر به اجرای آن هستند، یک گام کلیدی در این نقشه راه است و برای هر پیشرفت رو به جلو در عادی‌سازی و به رسمیت‌ شناختن ضرورت دارد.

فایق: تجزیه‌‎طلبی خلاف منافع افغانستان است

کلیدواژه