قوس 13, 1402 09:15 Asia/Kabul
  • زرداری: اخراج پناهجویان افغان‌ باید با مشورت طرفها صورت می‌گرفت
    زرداری: اخراج پناهجویان افغان‌ باید با مشورت طرفها صورت می‌گرفت

وزیر خارجه سابق پاکستان با انتقاد از تصمیم یک‌جانبه اسلام آباد برای اخراج جمعی پناهجویان افغان گفت: دولت موقت باید پیش از اخراج گسترده پناهجویان افغان، با تمام طرف‌های ذی‌نفع مشورت می‌کرد.

به گزارش رادیو دری، «بلاول بوتو زرداری» در یک نشست خبری در کویته با بیان اینکه در مورد اخراج افغان‌ها دیدگاه ها و نگرانی‌های زیادی وجود دارد اضافه کرد: فکر می‌کنم بهتر بود دولت با مردم، جامعه مدنی و جوامع میزبان صحبت می‌کرد و بر اساس آن تصمیم می‌گرفت.

رئیس «حزب مردم پاکستان» با تأکید بر اینکه موضوع مهاجران مساله‌ای بسیار پیچیده ای است، درباره اعتراضات به ایجاد محدودیت‌های تردد برای رفت‌وآمد به افغانستان اظهار کرد: دولت باید با معترضان صحبت کند و راه حلی برای این مشکل بیابد.

زرداری با انتقاد از طالبان نیز گفت: افغانستان باید «به‌جای یک گروه مانند یک دولت رفتار کند» و به عنوان یک دولت برای بهبود امور خود با جهان تعامل داشته باشد.

وی افزود: افغانستان باید نشان دهد که دشمن پاکستان بدون شک دشمن افغانستان نیز هست.

دولت موقت پاکستان اخراج مهاجران افغان بدون مدارک اقامتی قانونی را حدود یک ماه قبل آغاز کرد؛ اقدامی که مورد انتقاد سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری قرار گرفت.

دیده بان حقوق بشر می‌گوید: مقامات پاکستانی مرتکب تخلفات گسترده علیه شهروندان افغانستان شده‌اند تا آنان را مجبور به بازگشت به کشورشان کنند.

به‌گفته‌ این نهاد، پلیس پاکستان اموال مهاجران را ضبط و خانه‌های آنان را تخریب کرده است.

انتقاد بوتو زرداری از سیاست اسلام‌آباد در قبال مهاجران افغان

حقانی: پاکستان با اخراج مهاجران افغان دوستی‌ها را به دشمنی بدل کرد

کلیدواژه