صدها کیلوگرام مواد مخدر در بدخشان به آتش کشیده شد
(last modified 1402-09-15T06:14:12+00:00 )
قوس 15, 1402 10:44 Asia/Kabul

صدها کیلوگرام مواد مخدر که در دو سال اخیر در ولایت بدخشان کشف و ضبط شده بود به آتش کشیده شد.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، مسئولان محلی در فرماندهی پولیس بدخشان می‌گویند پس از تحولات سیاسی در افغانستان مدیریت مبارزه با مواد مخدر در فرمانده پولیس این ولایت موفق شده تا بیش از هزار و ۷۰۰ کیلوگرام مواد مخدر را که شامل هیرویین، تریاک، چرس و غیره میشود از نزد افراد و گروه‌ها گردآوری کند که سر انجام امروز با حضور داشت مقامات محلی و رسانه‌ها به آتش کشیده شد.

شفیق الله حفیظی مدیر عمومی مبارزه با مواد مخدری فرماندهی پولیس بدخشان می‌گوید: در دو سال گذشته و طی ۱۴۵ عملیات جداگانه در سراسر این ولایت ۱۶۸ تن را در ارتباط به فروش و قاچاق مواد مخدر بازداشت کرده اند که پرونده شان به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شده است.

احسان الله کامگار مسئول روابط عامه در فرماندهی پولیس بدخشان میگوید مدیریت مبارزه با مواد مخدر در فرماندهی پولیس این ولایت طی ۱۴۵ عملیات در بیشتر از دو سال گذشته توانسته است هزار و ۷۰۴ کیلوگرام مواد مخدر از قبیل هرویین، تریاک، چرس، تابلیت کا و غیره را کشف و ضبط کنند که امروز همه این مواد یاد شده به آتش کشید شد.

آقای کامگار نیز تأیید می‌کند که پولیس بدخشان در پیوند به این قضایا ۱۶۷ تن را نیز بازداشت کرده است.

مولوی عبدالظاهر مدیر تعلیم و تربیه در فرماندهی پولیس بدخشان با انتقاد از حکومت‌های گذشته می‌گوید: طی بیست سال پسین کمک‌های زیادی به افغانستان سرازیر شد تا بتواند جلو کشت و قاچاق مواد مخدر را بگیرد اما مصرف میلیونها دالر هیچ سودی در قسمت کاهش مواد مخدر نداشته است.

به گفته مدیر تعلیم و تربیه فرماندهی پولیس بدخشان حکومت کنونی توانسته است «با اراده محکم تا ۹۰ فیصد کشت و قاچاق مواد مخدر را کاهش بدهد.»

باشندگان بدخشان ضمن ابراز خرسندی از مدیریت مبارزه با مواد مخدر این ولایت می‌گویند حکومت باید دهاقین/کشاورزان را دستگیری و کمک نماید تا از کشت مواد مخدر دست بردارند.

ذبیح الله یکی از باشندگان بدخشان می گوید حکومت طالبان و موسسات ملی و بین‌المللی باید برای آنان بدیل چرس و تریاک را عرضه بدارند تا آنان از کشت این گیاه مضر جلوگیری نمایند.

بدخشان در شمال‌شرق افغانستان از جمله ولایت‌هایی محسوب می‌شود که دهاقین آن بیشتر در زمین های زراعتی خود مواد مخدر مخصوصاً تریاک و چرس کشت می‌کنند.

طبق اطلاعات گردآوری شده اکنون بدخشان نسبت به چند ولایت دیگر در شمال‌شرق افغانستان بیشترین تولید مواد مخدر را دارد.

هرچند حکومت محلی بدخشان تکراری کارزار محو کشت تریاک و چرس را به راه انداختند اما ظاهراً هنوز این ولایت در صدر تولید کنندگان مواد مخدر در شمال‌شرق افغانستان است.

طالبان همکاری بین المللی را برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان خواستار شد

کلیدواژه