قوس 18, 1402 13:40 Asia/Kabul
  • طالبان نتوانسته اند به خواسته های جامعه جهانی جامه عمل بپوشانند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: تحرکات اخیر در عرصه جهانی در موضوع افغانستان نشان دهنده آن است که طالبان نتوانسته اند خواسته های جامعه جهانی را اجرا کنند.

محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری گفت: نشست ها در روسیه، تاجیکستان، اتریش و دیگر کشورها و سفر مقامات امریکایی به پاکستان همه یک پیام را مخابره می کند و آن اینکه حاکمیت طالبان نتوانسته نگاه مثبت جامعه جهانی را به سوی خود جلب کند.

وی افزود: خواسته جامعه جهانی از طالبان از زمان قدرت یافتن در کابل، ایجاد یک حاکمیت جامع و فراگیر از همه اقوام، مذاهب و ملیت های افغانستان بود اما با گذشت بیش از دو سال تا کنون نتوانسته به این خواسته جامعه جهانی پاسخ مثبت دهد.

به گفته این کارشناس افغان طالبان هنوز بر همان سیاست های خاص و محدود خود تکیه دارند و مدعی هستند که حاکمیت شان جامع و فراگیر است، اما با توجه به نشست هایی که برگزار شد و اظهار نظراتی هم که مقامات امریکایی داشتند طالبان خواسته های جامعه جهانی را اجرا نکرده اند، حقوق زنان و اقلیت ها را رعایت نمی کنند و نگرانی های کشورهای همسایه را نسبت به لانه سازی تروریست ها در افغانستان و مسایلی مانند آن تامین رفع نکرده اند.

مختاری عنوان کرد: از مسایلی که نمایندگان امریکا در سفر به پاکستان مطرح می کنند مسایل افغانستان و وضعیت حکومت در آن و نیز خواسته های جامعه جهانی است و امکان دارد در مورد اقدام پاکستانی ها به اخراج مهاجرین افغانستانی هم صحبت شود اما ممکن است پشت پرده اهداف دیگری دنبال شود زیرا پاکستان طی چند دهه گذشته پایگاهی برای امریکایی ها و دروازه ورود آن ها به منطقه بوده است. چنانکه که از همین طریق حکومت های افغانستان تحت تاثیر قرار گرفته و یا تغییر کرده، حکومت اول طالبان ساقط شده و دوره دموکراسی به وجود آمده و بار دیگر طالبان روی کار آمده اند.

وی بیان کرد: موضوع دیگر، نیروهای تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) است و جنگ های لفظی که در این مورد بین مقامات پاکستانی و مقامات حکومت طالبان صورت گرفت، پاکستان از حکومت طالبان در افغانستان انتظار داشت که نیروهای تی تی پی را برگرداند، خلع سلاح کند و یا با دولت اسلام آباد آشتی دهد که چنین نشد.

وی اضافه کرد: در یک نگاه سطحی می توان گفت موضوع اخراج اجباری مهاجرین افغانستانی و تی تی پی می تواند مورد بحث امریکایی ها باشد و در این خصوص تاثیرگذاری داشته باشند اما عملکرد امریکایی ها بستگی به این دارد که چه تصمیمی داشته باشند و چه نگاه آنان نسبت به شرایط منطقه چگونه است و آیا برایشان صرفه دارد که بار دیگر در ارتباط با مسایل افغانستان هزینه کنند یا خیر.

 

کلیدواژه