قوس 25, 1402 16:27 Asia/Kabul

مقام‌های محلی در ولایت هرات می‌گویند برای اسکان و مدیریت اتباعی که از ایران و پاکستان بر می‌گردند تدابیر لازم روی دست گرفته شده است.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، این مقام‌ها با اشاره به اینکه هزاران شهروند افغانستان از پاکستان اخراج شده و شمار زیادی نیز همه روزه از جمهوری اسلامی ایران به کشور برمی گردند، می‌گویند که در تلاش هستند تا برای این افراد سهولت‌هایی را به منظور حضور موقت در مرز اسلام قلعه و اسکان در مرکز شهر هرات ایجاد نمایند.

عبدالله قیومی آمر سرحدی امور مهاجرین شهرک اسلام قلعه در هرات با اشاره به بازگشت روزانه شمار زیادی از اتباع افغانستان به صورت داوطلبانه و به گونه اجباری از ایران، خاطرنشان کرد: نیاز است برای ایجاد هماهنگی و مدیریت این افراد برنامه ریزی‌های دقیقی صورت گیرد.

به گفته مسئولان محلی هرات، به منظور ساماندهی بهتر امور مهاجرین و عودت کنندگان به کشور کمیسیونی نیز تشکیل شده تا مشکلی بر سر راه اسکان موقت و انتقال این افراد به ولایت‌‌های اصلی شان نباشد.

عبدالسلام هجرت مسئول این کمیسیون گفت: تدابیر لازم در مرز اسلام قلعه برای مهاجرین عودت کننده به کشور روی دست است و نیروهای کاری نیز در این خصوص آماده خدمت رسانی می باشند.

مولوی هجرت با اشاره بر اینکه هرات در آستانه زمستان و فصل بارش برف و باران است، از تاجران نیز خواست تا این کمیسیون را به منظور خدمات رسانی بهتر یاری رسانند.

رئیس کمیسیون رسیدگی به مهاجرین در اسلام قلعه خاطرنشان کرد: «این جا در اسلام قلعه تمامی تمهیدات در نظر گرفته شده و ورود اتباع افغانستان به کشور ثبت و به آنان رسیدگی صورت می گیرد. به تعداد افرادی که روزانه یا به کشور بر می گردند و یا اخراج می شوند غذا، آب آشامیدنی و در صورت نیاز دارو مدنظر گرفته شده است. مردم هیچ نگرانی نداشته باشند و در مرز اسلام قلعه آمادگی برای پذیرایی و اسکان موقت وجود دارد»

از سوی دیگر تعدادی از کسانی که از ایران به کشور برگشته اند می گویند: مردم افغانستان به دلیل جبر روزگار و نیازهایی که دارند مجبور هستند به کشورهای همسایه و جهان مهاجرت کنند.

این در حالی است که وزارت مهاجرین افغانستان اعلام کرده است دست‌کم شش میلیون از اتباع افغانستان در کشورهای ایران و پاکستان زندگی می کنند.

بازگشت بیش از ۱۳ هزار مهاجر افغان از ایران به کشورشان

کلیدواژه