قوس 26, 1402 18:32 Asia/Kabul

شماری از وزرای کابینه حکومت طالبان در نشست امروز در هرات بر آغاز پروژه‌های بزرگ اقتصادی از جمله تاپی و گسترش خط ریلی در افغانستان تاکید کردند.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، در این جلسه که شماری از مقام های محلی، نمایندگان مردم از نواحی مختلف شهری  و ولسوالی های هرات نیز حضور داشتند، امنیت به وجود آمده در کشور به عنوان یکی از ویژگی های حکومت فعلی برای سرمایه گذاری خارجی و توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه برشمرده شد.

سرپرست وزارت خانه های تجارت و اقتصاد، راه‌آهن، معادن و پطرولیم و امور خارجه طالبان در این نشست برنامه های کلان حکومتی در بخش های بازسازی، تجارت، سرمایه گذاری ، امنیت و ایجاد روابط نیک بین افغانستان و جهان را برای مردم تشریح کردند.

این وزرای حکومت طالبان هدف از سفر شان به هرات را آغاز پروژه‌های بزرگ اقتصادی و انکشافی از جمله پروژه بزرگ انتقال گاز از کشور ترکمنستان ، از طریق افغانستان به کشورهای پاکستان و هند  و همچنان توسعه راه آهن در خاک افغانستان عنوان کردند.

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پطرولیم افغانستان ضمن اینکه وحدت و انسجام بین مردم را اولویت رسیدن به خودکفایی، بازسازی و توسعه اقتصادی عنوان کرد، افزود: آغاز کار عملی پروژه تاپی که در این سفر کلید خورد از آرزوهای مردم افغانستان بود که در حال محقق شدن است.

در بخشی از این نشست نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان با تشریح برنامه های اقتصادی، سرمایه گذاری و ایجاد بازارهای جهانی برای محصولات تولیدی در افغانستان گفت: «تمام تلاش حکومت به منظور خودکفایی در همه بخش ها می باشد و در این راه حمایت های بی دریغانه سکتور خصوصی موثر بوده است»

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان با بیان اینکه هم اکنون بودجه افغانستان از عواید داخلی تامین می شود، اظهار داشت: از محل درآمدهای حکومتی بخصوص عواید ملی  بسیاری از پروژه های بازسازی و نوسازی در کشور در دست احداث است و یا به پایه اکمال رسیده است.

مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان نیز که در راس این هیات به هرات آمده در جمع مردم گفت:  روز گذشته همراه با همتای ترکمنستانی اش از راه آهن بندر تورغندی ، پروژه تاپی، پروژه برق نور الجهاد هرات بازدید کرده و با وزیر خارجه کشور ترکمنستان به توافق رسیده که خط آهن به سمت  شهر هرات و مسیرهای دیگر، توسعه داده شود و کار اجرایی آن آغاز گردد.

سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان که در جمع صدها تن از شهروندان هرات سخنرانی می کرد، نگاهی به نشست های خارج از افغانستان با حضور چهره های سیاسی سابق افغانستان داشت و گفت: ملت افغانستان از جنگ و نابسامانی خسته شدند و این صداها که قصد بر هم زدن امنیت مردم را دارد دیگر شنیده نخواهد شد.

متقی با بیان اینکه در دو سال گذشته امنیت در تمامی بخش های افغانستان تامین شده اظهار داشت: افغانستان کشور همه مردم این سرزمین است و مسئولان خادمان مردم هستند.

وزرای حکومت طالبان که دو روز است در هرات هستند بار دیگر بر وحدت و انسجام ملت افغانستان تاکید کردند و از همه مردم افغانستان که به هر نحوی این کشور را ترک کرده اند خواستند تا برگردد و در کنار هم برای آبادی، استقلال و توسعه افغانستان تلاش کنند.

توافق آغاز به کار پروژه تاپی در افغانستان

کلیدواژه