قوس 30, 1402 09:06 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: حقوق زنان در افغانستان همچنان انکار می شود
    سازمان ملل: حقوق زنان در افغانستان همچنان انکار می شود

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان در نشست شورای امنیت درباره این کشور گفت: در افغانستان "تبعیض سیستماتیک" وجود دارد و حقوق زنان افغان همچنان انکار می شود.

به گزارش رادیو دری، رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت افغانستان با اشاره به "تبعیض سیستماتیک" و موانع مشارکت سیاسی و غیره در این کشور، خواهان توجه منظم شورای امنیت به افغانستان شد و تاکید کرد که مانند بحران‌های دیگر این کشور نیازمند توجه مداوم است.

سازمان ملل: حقوق زنان در افغانستان همچنان انکار می شود

 

این مقام سازمان ملل در ادامه گفت: ظاهرا حکومت طالبان حاضر به گفت وگو درمورد برخی جنبه های وضعیت حقوق بشر در افغانستان است، اما مشخص نیست که آمادگی گفت وگو درمورد زنان و دختران را دارد یا خیر؟.

جامعه بین الملل به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان را به رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و برخی مسائل دیگر مشروط کرده و این گروه برای ورود به عرصه های بین المللی به کسب این مشروعیت نیازمند است.

صندوق جمعیت سازمان ملل به تازگی در گزارشی اعلام کرد که زنان و کودکان افغانستان به دلیل زلزله‌های اخیر، اخراج مهاجران و بحران بشری به خدمات فوری نیاز دارند.

براساس آمار صندوق جمعیت سازمان ملل در دو ماه گذشته دولت پاکستان بیش از 340 هزار پناهجوی افغان را از مرزهای «تورخم» و «اسپین بولدک» به افغانستان اخراج کرده که براساس این گزارش در میان پناهجویان افغان اخراج شده از پاکستان صدها زن باردار وجود دارند که بسیاری از آنها به خدمات فوری نیازمند بوده اند.

«پیو اسمیت» مدیر منطقه‌ای صندوق جمعیت سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه گفته بود درحالی که این کمک‌ها جان هزاران نفر را نجات می‌دهد، اما به هیچ وجه برای خدمات ضروری بهداشت باروری و حمایت روانی و اجتماعی از این زنان افغانستان کافی نیست، چراکه آنها نیاز جدی به حمایت روانی و اجتماعی برای بازگشت به زندگی دارند.

دیده‌بان حقوق بشر: نقض حقوق زنان در افغانستان همچنان ادامه دارد

کلیدواژه