قوس 30, 1402 15:04 Asia/Kabul

شماری از کارشناسان و استادان دانشگاه در هرات بر این باورند که جهان در حال تعامل با حکومت طالبان است اما این حکومت برای تعامل بهتر، باید محدودیت‌ها بر مردم افغانستان را رفع کند.

به گزارش رادیو دری، این آگاهان مسائل سیاسی با اشاره بر اینکه همین اکنون در شماری از کشورهای جهان سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های افغانستان با حضور دیپلمات‌هایی از حکومت طالبان فعال است، می‌گویند این تعاملات قطعا به نفع مردم افغانستان است.

محمد رفیق شهیر کارشناس سیاسی در هرات تصریح کرد: تدوین قانون اساسی، توجه به خواسته‌های مشروع مردم و اشتغالزایی حکومت طالبان می‌تواند باورمندی‌های بیشتری را بین مردم و حکومت به وجود آورد.

این آگاه مسایل سیاسی در هرات خاطرنشان کرد: امنیت به وجود آمده در کشور، پایان درگیری‌ها و قتل و کشتارها در افغانستان از خواسته های اساسی مردم بوده است که به آن نایل شده اند.

از سوی دیگر بصیر احمد دانشیار استاد دانشگاه گفت مردم افغانستان همواره از حکومت‌ها توقعات و خواسته‌هایی داشتند که کمتر به آن توجه شده و این موضوع باعث شده است که مردم از حکومت‌ها فاصله بگیرند.

وی تاکید کرد: بسته ماندن مراکز تعلیمی و تحصیلی به روی دختران، ایجاد ممنوعیت‌ها و محدودیت ها برای شهروندان از جمله عواملی است که مخالفان حکومت طالبان را برای برگزاری جلساتی در بیرون از کشور انگیزه می‌دهد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می شود که امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در سفرش به هرات گفته است: بازشدن سفارتخانه ها و نمایندگی‌های سیاسی حکومت در نقاط مختلف جهان، قدم‌هایی است که برای به رسمیت شناخته شدن این حاکمیت برداشته شده است.

متقی تصریح کرد: حکومت فعلی افغانستان در انزوا قرار ندارد بلکه روابط سیاسی آن هر روز در حال تقویت شدن است.

این مقام حکومت طالبان هم چنان گفت: در کابینه حکومت از همه اقوام حضور دارند و "امارت اسلامی" وزیر پیشنهادی کشورهای خارجی را به بهانه حکومت همه شمول نمی پذیرد.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان بار دیگر نگاهی به برگزاری جلساتی داشت که با حضور مقام‌های سابق افغانستان در خارج کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره بر اینکه ایستادن در برابر حکومت افغانستان اشتباه است، خاطرنشان کرد: جهان تعهد کرده است که دیگر از هیچ گروه نظامی در افغانستان حمایت نخواهد کرد.

در همین حال شهروندان ولایت هرات تامین امنیت، ایجاد کار، توسعه اقتصادی، جلوگیری از فرار جوانان از کشور، مساعد شدن زمینه های تعلیمی و تحصیلی برای همه اقشار مردم را از خواسته های مشروع شان می دانند و از حکومت می خواهند تا این نیازها را برآورده نماید.

طالبان: به دنبال تعامل مثبت با جهان هستیم

کلیدواژه