قوس 30, 1402 18:58 Asia/Kabul
  • ۳۵۰ کانتینر افغانستانی هنوز در توقیف پاکستان است
    ۳۵۰ کانتینر افغانستانی هنوز در توقیف پاکستان است

معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری حکومت طالبان گفت: ۳۵۰ کانتینر افغانستانی حامل کالاهای قیمتی هنوز در بندر کراچی معطل مانده است.

به گزارش رادیو دری؛ محمد یونس مهمند  در مصاحبه با رسانه ها اظهار کرد: پاکستان در روزهای اخیر نزدیک به سه هزار کانتینر حامل اموال تاجران افغان را که از ماه‌ها پیش در بندر کراچی متوقف شده بود آزاد کرده است و  صبح امروز نیز ۲۰۰ دستگاه دیگر آزاد و راهی افغانستان شدند، اما ۳۵۰ کانتینر دیگر حامل اجناس قیمتی در این بندر مانده است.

وی از ادامه مذاکرات افغانستان و‌ پاکستان برای آزادی کامل کامیون های ترانزیتی خبر داد و اضافه کرد: متوقف ماندن هر کانتینر در چند ماه گذشته برای تاجران افغانستانی ۵ تا ۱۵ هزار دلار ضرر در پی داشته است و تاجران به اندازه نصف قیمت اجناس خود زیان کرده‌اند.

این مقام طالبان متوقف شدن کانتینرها در پاکستان را خلاف قوانین بین‌المللی و همچنین مقررات تجاری میان دو‌ کشور خواند و گفت  طبق ماده ۲۴  قانون بین‌المللی ترانزیت کشورها فقط می‌توانند وسایل نقلیه مشکوک به حمل اسلحه و یا مواد مخدر را متوقف کنند.

پاکستان در هفته های اخیر بیش از سه هزار دستگاه کانتینر افغانستانی حامل کالاهای تجاری و مواد غذایی را در بندر کراچی توقیف کرده است.

این اقدام پاکستان در پی آن صورت گرفت که مقامات اسلام آباد ادعا کردند این کشور، به دلیل ورود کالاهای تجارتی بدون مالیات از افغانستان، میلیون‌ها دلار عواید مالیاتی را از دست داده اند.

توقف هزاران کانتینر تجاری افغانستان در بندر کراچی

آغاز بازگشت کانتینرهای معطل در بندر کراچی به افغانستان

پاکستان برای آزادی کانتینرهای توقیفی افغانستان وعده همکاری داد

کلیدواژه