جدی 02, 1402 15:32 Asia/Kabul
  • آمار دردناک سازمان ملل متحد از مرگ مادران در افغانستان هنگام زایمان
    آمار دردناک سازمان ملل متحد از مرگ مادران در افغانستان هنگام زایمان

سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که در هر دو ساعت، یک مادر در هنگام زایمان در افغانستان جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش رادیو دری، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است که در هر دو ساعت، یک مادر در هنگام زایمان در افغانستان جان می‌دهد.

براساس آخرین آمار سازمان صحی جهان/سازمان جهانی بهداشت، از سال ۲۰۱۷ به این طرف، سالانه ۶۳۸ زن در افغانستان در ازای ۱۰۰ هزار تولد جان خود را از دست می‌دهند.

خبرگزاری فرانس ۲۴ نیز به نقل از فیلیپ ریبیرو رییس داکتران بدون مرز در افغانستان نوشته است: دسترسی به مراقبت‌های قبل از زایمان و پس از زایمان که برای یک زن در افغانستان همیشه بسیار پیچیده بوده، امروز پیچیده‌تر شده است.

در همین حال سازمان صحی جهان اعلام کرده است که سیستم صحی افغانستان به شدت دچار کمبود بودجه است و در حال حاضر میلیون‌ها تن به دلیل فقر در معرض خطر شدید سوءتغذیه قرار دارند که این امر آنان را در معرض بیماری قرار داده است. 

به گفته این سازمان، بیش از هشت میلیون تن در افغانستان به دلیل کمبود بودجه، دسترسی به کمک‌های صحی ضروری و نجات‌دهنده را از دست خواهند داد.

این در حالی است که صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، نیز افغانستان را همچنان یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها در جهان برای نوزادان و مادران توصیف کرده است.

به گفته یونیسف، افغانستان بالاترین نرخ‌ مرگ‌ومیر مادران را در جهان دارد که سالانه هزاران زن به دلیل بارداری جان خود را از دست می‌دهند که مرگ‌ومیر اکثریت آنان به راحتی قابل پیش‌گیری است.

افغانستان؛ بدترین کشور برای زنان باردار

کلیدواژه