پاکسازی ولسوالی کوت افغانستان از وجود داعش
(last modified Tue, 02 Aug 2016 04:17:49 GMT )
اسد 12, 1395 08:47 Asia/Kabul
  • داعش
    داعش

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد: ولسوالی کوت در ولایت ننگرهار بطور کامل از وجود گروه تروریستی داعش پاکسازی شده است.

محمد حنیف اتمر دراجلاس سراسری ولایت های شرقی افغانستان افزود: به گروه تکفیری داعش اجاز نفوذ در افغانستان داده نمی شود. وی گفت: مردم ولایت های شرقی افغانستان در اثر حملات داعش و دیگر گروههای تروریستی با مشکلات مختلفی روبرو شده اند. حنیف اتمر خاطر نشان کرد: در حال حاضر تلاش می شود در ولسوالی آچین حتی یک قرارگاه و مخفیگاه داعش باقی نماند. جان نیکلسون فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان اعلام کرد: 70 درصد اعضای گروه تروریستی داعش در این کشور را طالبان پاکستانی تشکیل می دهند. وی تعداد اعضای گروه تروریستی داعش در افغانستان را بین هزار تا هزارو 500 تن اعلام کرد.

ازحدود دو سال پیش که حضور گروه داعش در افغانستان مطرح شد، دولت کابل مانند دولت پاکستان درباره فعالیت این گروه مواضع شفافی اتخاذ نکرد. در پی انتشار برخی گزارش ها از سوی مقامات محلی در افغانستان درباره اقدامات خشونت بار داعش، دولت کابل مجبور شد رسما حضور این گروه تروریستی در افغانستان را اعلام کند.

برخی مقامات دولت افغانستان بر این باور بودند که پذیرش رسمی حضور داعش در این کشور سبب میشود افغانستان در بین دیگر کشورها و افکار عمومی جهان، کانون اصلی رشد و تقویت تروریسم تلقی شود. به گفته برخی منابع خبری و شماری از فرماندهان نیروهای خارجی در افغانستان، شرق این کشور از جمله ولایت ننگرهار در حال تبدیل شدن به مرکز اصلی فعالیت گروه تروریستی داعش است.

بر همین اساس است که در ماه های اخیر بارها اعضای مجلس نمایندگان افغانستان از دولت این کشور خواستند تا تمهیدات لازم امنیتی برای مقابله موثر با گروه داعش را اتخاذ کند. سخنان مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان درباره پاکسازی داعش در ولسوالی کوت در ولایت ننگرهار، علاوه بر آنکه تایید کننده برخی اخبار درباره تلاش این گروه برای تبدیل کردن شرق افغانستن به پایگاهی منطقه ای است، می تواند نشانه ای از دشواری دولت کابل در نبرد همزمان با گروه داعش و طالبان باشد.

دولت افغانستان که سال هاست با خشونت های فزاینده گروه طالبان در این کشور روبرو است، از دو سال گذشته با بحران حضور داعش و اقدامات مخرب این گروه هم مواجه شده است.

در چنین شرایطی، این ضرورت فرا روی دولت افغانستان قرار گرفته است که راهبردی کلان و دقیق در برخورد موثر با گروه داعش همزمان با عملیات ضد گروه طالبان اتخاذ کند. اگر چه در گذشته گمانه هایی درباره احتمال همکاری بین طالبان و داعش مطرح بوده است، اما برخی اعضای ارشد طالبان چنین احتمالی را رد کرده اند. این نگرانی در افغانستان مطرح است که همگرایی داعش و طالبان می تواند موجب تعمیق خشونت در این کشور بشود.

کلیدواژه